Evangelia zilei:

Adevãruri pe care nu trebuie sã le uitãm

Mări­mea textului:
Mic | Mare

 

 

 

Numai când facem binele dobândim ceva ce răii nu pot avea
* Naş­te­rea lui Hris­tos a fost nezgo­mo­toa­să şi sme­ri­tă. A venit ca om, nu ca să jude­ce lumea, ci ca s‑o mân­tu­ias­că. A venit ca să‑l milu­ias­că, să‑l ier­te şi să‑l mân­tu­ias­că pe om. A dat poveţe mân­tu­i­toa­re, ne‑a lăsat porunci, sfa­turi şi pil­da Sa sfân­tă pe care să o urmăm pen­tru a ne mân­tui sufle­te­le noastre.
Toa­te aici pe pământ sunt tre­că­toa­re şi efe­me­re, se duc ca un vis…
* Cre­dem pe deplin în a Doua Veni­re a Dom­nu­lui, care va fi mărea­ţă, înfri­coşă­toa­re şi slăvită…
Marii părinţi ai Bise­ri­cii noas­tre, asceţii care aveau min­te cura­tă şi lumi­na Sfân­tu­lui Duh, au păs­trat puru­rea în conş­ti­inţa lor aceas­tă înfri­coşă­toa­re a Doua Veni­re a lui Hris­tos. Au cuge­tat la ea încon­ti­nuu, şi asta i‑a făcut să se îndu­re­re­ze mereu şi ochii lor să nu înce­te­ze a plânge…
* După moar­te, omul este con­dus direct la tri­bu­na­lul lui Dum­ne­zeu. Până la a Doua Veni­re, lucru­ri­le vor fi deja lămu­ri­te şi rezol­va­te pen­tru fie­ca­re suflet. Atunci se va face împă­rţi­rea fina­lă, se va ter­mi­na toa­tă sărbătorirea.
* Deo­a­re­ce fie­ca­re suflet ome­nesc va tre­ce prin pri­mul tri­bu­nal şi apoi va mer­ge la marea Jude­ca­tă, mare­le ade­văr care va fi spus la sfârşi­tul vieţii noas­tre tre­bu­ie să ne pre­o­cu­pe mai mult decât ori­ce altă gri­jă. Lumea întrea­gă nu este vred­ni­că şi nu preţu­ieş­te cât un suflet. Sufle­tul este nemu­ri­tor, lumea este stri­căcioa­să şi se va sfârşi. Sun­tem aici pen­tru puţin timp… Să ne pre­gă­tim bine şi mân­tu­i­tor pen­tru aceas­tă mare Jude­ca­tă prin care tre­bu­ie să tre­cem. Moar­tea ne pân­deş­te în fie­ca­re cli­pă. Ini­ma omu­lui lucrea­ză ca cea­sul: la fel cum aces­ta se va opri la un moment dat, exact aşa se va opri din fun­cţiu­ne şi ini­ma omu­lui. Şi atunci va urma aşe­za­rea sufle­tu­lui nos­tru, ori în Împă­ră­ţia veş­ni­că a lui Dum­ne­zeu, ori în iadul cel veş­nic, împre­u­nă cu diavolii.
* Să fim atenţi să nu ne orbeas­că lucru­ri­le pămân­teşti, căci gri­ja mul­tă pen­tru cele tru­peşti este amă­gi­re. Gri­ja pen­tru mân­tu­i­rea sufle­tu­lui nos­tru tre­bu­ie să fie neîn­tre­rup­tă, la fel şi rugă­ciu­nea şi mulţu­mi­rea către Dum­ne­zeu. Fie că avem neca­zuri, fie bucu­rie, mulţu­mi­rea să nu lip­seas­că din sufle­tul nostru.
* Să nu cre­dem că numai prin lucruri mate­ri­a­le îi putem fi de folos săra­cu­lui. Tre­bu­ie să‑i ofe­rim şi hra­nă duhov­ni­ceas­că. De mul­te ori, chiar şi sufle­tul nos­tru este întem­ni­ţat, este sărac şi gol în fap­te bune. De aces­ta să ne îngri­jim mai întâi, să îl îmbră­căm, să îl hră­nim şi să îl scoa­tem din închi­soa­rea osân­dei, vino­vă­ţi­ei şi păca­tu­lui. Şi când aju­tăm sufle­tul nos­tru, e uşor apoi să‑l aju­tăm şi pe aproa­pe­le nostru.
Pri­vi­ţi cât de jos a cobo­rât Hris­tos. A cobo­rât şi a zis: “Pri­mi­ţi-Mă şi pe Mine ca pe un sărac; ori­ce ofe­ri­ţi aces­tui sărac, Mie îmi ofe­ri­ţi. Şi Eu voi lua ceea ce îmi ofe­ri­ţi voi şi pen­tru aceas­ta vă voi da Împă­ră­ţia Mea“.
Legea Evan­ghe­li­ei şi porun­ci­le lui Dum­ne­zeu nu sunt gre­le, nu sunt de neîn­făp­tu­it; înfăp­tu­i­rea porun­ci­lor lui Dum­ne­zeu este feri­ci­re şi nu nefe­ri­ci­re. Omul sufe­ră când sim­te ură, când sim­te gelo­zie, când sim­te rău­ta­te. Şi pre­fe­răm să sufe­rim decât să iubim. Când îl milu­ieşti pe sărac, tre­bu­ie să simţi feri­ci­re, să simţi bucu­rie, pen­tru că l‑ai făcut să-şi afle odih­na. Era înfo­me­tat şi acum nu‑i mai e foa­me, ori îi era frig şi acum s‑a încă­l­zit. Era la închi­soa­re, tu ai plătit şi acum este liber. Aces­te fap­te nu sunt gre­le şi omul se sim­te foar­te feri­cit. Iată calea lui Dumnezeu!
* Porun­ci­le lui Dum­ne­zeu nu sunt gre­le, sunt foar­te uşoa­re, odih­nesc, răco­resc şi nasc feri­ci­re în sufle­tul omu­lui. De ace­ea Hris­tos nu a cerut mul­te lucruri. Şi la a Doua Veni­re nu va zice: “De ce nu aţi lucrat nevo­inţa?“. Nu. Va zice: “De ce nu l‑aţi îmbră­cat pe sărac, de ce nu l‑aţi mân­gâi­at pe cel întem­ni­ţat?“. Ce sunt aces­tea? Fap­te­le dra­gos­tei. De ace­ea a spus Hris­tos: “Cine este cel care Mă iubeş­te? Cel ce ţine porun­ci­le Mele. Cel ce nu Mă iubeş­te pe Mine nu ţine porun­ci­le Mele“. Prin cer­ce­ta­rea pe care a făcut‑o celor de‑a stân­ga, a vrut să le zică: “Voi nu aţi avut dra­gos­te şi, pen­tru că nu aţi avut dra­gos­te, nu puteţi intra în căma­ra dra­gos­tei“. Căma­ra dra­gos­tei se câş­ti­gă numai cu iubi­re şi jert­fă. De ace­ea va tre­bui, cu dra­gos­te şi sme­re­nie, să intrăm în Împă­ră­ţia cerurilor.
Strâm­tă şi dure­roa­să este calea ce duce la Via­ţă. Dru­mul larg îi duce pe oameni în iad. Care este dru­mul larg? Via­ţa lumeas­că nepă­să­toa­re şi zile­le ce trec fără folos, goale…
Nu tre­bu­ie să ne amă­geas­că dia­vo­lul, ci să ne stră­duim, cum se spu­ne în Evan­ghe­lia Hris­to­su­lui nos­tru, să cură­ţim inte­ri­o­rul poti­ru­lui, care este sufle­tul nos­tru, ini­ma noas­tră, min­tea noas­tră. Dacă vei cură­ţi poti­rul pe dină­un­tru va fi curat şi pe dina­fa­ră, omu­le. Pre­fă­cu­tu­le, nu‑l spă­la pe dina­fa­ră şi înă­un­tru să‑l laşi necu­ră­ţit. Ochii lui Dum­ne­zeu le văd pe toa­te. Pe oameni îi vom păcăli, vom ară­ta altă faţă, dar cele dină­un­tru sunt cunos­cu­te de către Dum­ne­zeu. Să ne stră­duim să deve­nim cum tre­bu­ie pe dină­un­tru, să ne schim­băm. Să umplem tim­pul pe care ni l‑a dat Dum­ne­zeu cu fap­te bune, cu gân­duri bune, cu simţă­min­te curate.
Să nu ne pre­o­cu­păm cu vor­be deşar­te, să nu ne ocu­păm cu dis­cu­ţii necu­vi­in­cioa­se şi vătă­mă­toa­re. Să ne ferim lim­ba noas­tră de la a‑i jude­ca pe oameni: pe fra­te­le nos­tru, pe aproa­pe­le nos­tru. Nu, să nu facem asta! Să ne jude­căm pe noi, să ne osân­dim pe noi. Dacă ne osân­dim, ne vom izbă­vi de osân­da lui Dum­ne­zeu. Dacă osân­dim, vom fi osân­di­ţi, şi dacă jude­căm, vom fi jude­ca­ţi; şi cu măsu­ra cu care vom măsu­ra alto­ra, ne va măsu­ra şi nouă Dumnezeu.
Fie­ca­re cli­pă care tre­ce nu se mai întoar­ce. Dia­vo­lul câş­ti­gă tim­pul nos­tru, şi în acest scop ne pre­o­cu­pă cu lucruri pămân­teşti şi tre­că­toa­re, încât să nu ofe­rim mai mult lui Dum­ne­zeu şi sufle­tu­lui nos­tru. Să fim cât mai atenţi să ne aflăm în sta­re de veghe, să pri­ve­ghem cu min­tea, cu ini­ma, să nu lăsăm să intre gân­du­ri­le urâ­te, să nu lăsăm ini­ma să se molipsească.
Dacă nu sun­tem cu lua­re-amin­te, chiar şi în bise­ri­că putem să păcă­tu­im mult. Când venim la bise­ri­că şi nu ne îmbră­căm decent, şi prin lip­sa de cuvi­inţă a îmbră­că­minţii noas­tre îi pro­vo­căm smin­tea­lă vre­u­nui om, Bise­ri­ca devi­ne pri­ci­nă de smin­tea­lă. Şi venind omul să se cură­ţeas­că pe sine, plea­că şi mai mur­dar. Pen­tru că pri­vi­rea lui a căzut unde­va, pe ceva inde­cent. De ace­ea tre­bu­ie ca înde­o­se­bi feme­i­le să aibă foar­te mare gri­jă ca atunci când vin la bise­ri­că să fie îmbră­ca­te cuvi­in­cios, atent. Răs­pun­de­rea este foar­te mare şi este un păcat pe care oame­nii nu‑l măr­tu­ri­sesc. Îşi spun păca­te­le, dar nu‑i auzi spu­nând: “Ştii, părin­te, în vre­mea necu­noa­ş­te­rii, când nu‑l cunoş­team pe Dum­ne­zeu, nu cunoş­team Evan­ghe­lia, pocă­inţa, nu am fost învă­ţat şi poa­te prin nea­tenţia îmbră­că­minţii mele am smin­tit oameni. Fie cu hai­ne­le, fie cu locul în care şedeam, fie cu pozi­ţia mea“.
Aces­tea sunt păca­te pe care dia­vo­lii ni le pot reproşa, şi noi vom zice: “Dar cum s‑au întâm­plat acestea?“
“- Iată, când pur­tai hai­na ace­ea, când şedeai aşa, când nu ai avut gri­jă şi nu te-ai aşe­zat unde tre­bu­ia, l‑ai smin­tit pe acel om.“
Atunci sufle­tul ace­la va fi ţin­tu­it de vino­vă­ţie şi ast­fel jude­ca­ta va fi pe măsu­ră. Vreau să spun, cu sme­re­nie, că tre­bu­ie să fim atenţi la toa­te astea, căci vom ple­ca din lume şi vom mer­ge la tri­bu­nal, vom mer­ge la jude­ca­tă… şi aco­lo vor fi spu­se toa­te. Să avem gri­jă, deci, să fim cuvi­in­cioşi în toa­te. Să cură­ţim inte­ri­o­rul poti­ru­lui nos­tru, sufle­tul nos­tru, ini­ma noas­tră. Şi unde simţim vino­vă­ţie, să ne pocăim.
Sfân­tul Vasi­le cel Mare a zis: “Nici feme­ie nu am cunos­cut, dar nici fecio­rel­nic nu sunt“. Când Sfân­tul Vasi­le cel Mare a zis că în via­ţa fecio­rel­ni­că pe care a trăit‑o nu a cunos­cut feme­ie, căci nu a fost căsă­to­rit şi nici nu a păcă­tu­it, dar nici cu vreo feme­ie nu este, s‑a refe­rit la gân­di­re. Gân­dul păcă­tos tre­ce şi dacă nu avem gri­jă, ne poa­te lăsa urme, ne poa­te lăsa pete şi mur­dă­rii. Prin urma­re, când ne pătăm, de ce avem nevo­ie? De spă­la­re, de cură­ţi­re. Cum se face cură­ţi­rea? Cură­ţi­rea se face prin lacri­mi, se face prin spo­ve­da­nie şi pocăinţă.
De ace­ea tre­bu­ie să avem gri­jă să nu ne biru­ias­că cele lumeşti sau cele care astăzi ni se ofe­ră ca fiind foar­te boga­te. Mă refer la ceea ce iubeş­te omul: îi pla­ce să se înfru­mu­seţe­ze şi să se găteas­că, îi plac podoa­be­le scumpe…
Când eu nu am gri­jă, ca om, şi pro­voc ispi­tă fra­te­lui meu, suro­rii mele, prin împo­do­bi­rea nea­ten­tă, atunci eu port vino­vă­ţia în spa­te. Lucru ce tre­ce neob­ser­vat. De câte ori, dacă ne cer­ce­tăm conş­ti­inţa, vom vedea că în via­ţa noas­tră lumeas­că, poa­te chiar şi acum, nu sun­tem atenţi? Prin urma­re pro­du­cem smin­tea­lă. Pe aces­te păca­te nu le cunoa­ş­tem; să le măr­tu­ri­sim şi vor fi şterse.
De ace­ea să fim cu lua­re-amin­te la aces­te lucruri, ca să fim pre­gă­ti­ţi. Moar­tea este înfri­coşă­toa­re, nu este joa­că. Dacă vre­u­nul din­tre noi a cunos­cut câte ceva des­pre moar­te, dacă a fost pri­mej­du­it de boa­lă, a văzut cât de înfri­coşă­toa­re este. Vedeţi cum lăcri­mea­ză omul sau chiar plân­ge, şi ochii îi sunt neli­ni­ş­ti­ţi în cea­sul morţii? Deo­a­re­ce vede cum vin pute­ri­le potri­v­ni­ce, vin dia­vo­lii să‑i smul­gă sufle­tul. Şi sufle­tul tre­mu­ră cum tre­mu­ră frun­za de toam­nă la cea mai uşoa­ră adi­e­re de vânt.
Tro­pa­rul slu­j­bei de înmor­mân­ta­re zice: “Ce lup­tă are sufle­tul când se des­par­te de trup, cât lăcri­mea­ză atunci, către îngeri îşi ridi­că ochii şi în zadar se roa­gă; către oameni îşi întin­de mâi­ni­le şi nu are cine să‑l aju­te“. Spu­ne că îşi întoar­ce ochii către îngeri şi nu pri­meş­te nimic. Căci înge­rii zic: “După fap­te­le tale, ali­lu­ia. Te-am fi aju­tat dar tre­bu­ia să ne aju­ţi şi tu cu fap­te­le tale“. Îşi ridi­că mâi­ni­le spre oameni şi le cere să‑l aju­te. Şi ei zic: “Cum să te aju­tăm? Noi nu ne putem aju­ta pe noi, cum să te aju­tăm pe tine?“ Şi atunci omul îşi dă sea­ma de ade­văr. Dar ce mai poa­te face în cea­sul ace­la, când îi iese sufletul?
Aceas­tă cer­ce­ta­re, acest ade­văr, aceas­tă rea­li­ta­te pe care vedem că o tră­ieş­te fie­ca­re om apro­pi­at nouă, când plea­că din via­ţă, ar tre­bui să ne fie lecţie, pen­tru a ne pre­găti pe noi acum, pen­tru ca atunci când va suna cea­sul, să fim gata. Şi cu toa­te că ne vom amă­rî, căci moar­tea este din natu­ra ei grea şi ama­ră, dacă conş­ti­inţa nu va măr­tu­ri­si împo­tri­va noas­tră, vom simţi un bal­sam în suflet. Sufle­tul nădăj­du­ieş­te, sim­te că ceva se va întâm­pla. De ace­ea deci, îna­in­te de a sosi acel ceas înfri­coşă­tor, îna­in­te de a veni aceas­tă pri­mă jude­ca­tă a sufle­tu­lui, şi apoi marea Jude­ca­tă de la a Doua Veni­re, să ne pre­gă­tim, să fim atenţi, să ne gră­bim acum; nu mâi­ne ori poimâi­ne. De astăzi, din cli­pa aceas­ta, să punem în sufle­tul nos­tru pocă­inţă şi să ne întoar­cem la Dum­ne­zeu. Şi când Dum­ne­zeu va vedea aceas­tă intenţie bună din par­tea noas­tră, ne va aju­ta. Şi va spori aceas­tă mică intenţie a noas­tră şi o va face mare, încât să ne putem învred­nici de mân­tu­i­rea sufle­te­lor noastre.
* Hris­tos, Mân­tu­i­to­rul nos­tru, cunos­când toa­te câte se vor întâm­pla, ni le pre­ves­teş­te în Sfân­ta Lui Evan­ghe­lie, pen­tru ca să luăm măsuri şi să ne pre­gă­tim. Să nu avem nici o jus­ti­fi­ca­re că nu ni le‑a spus, că nu le-am citit, că nu le-am auzit şi că de ace­ea nu ne-am pre­gă­tit. Nu, Hris­tos ni le‑a spus amă­nu­nţit. La fel Bise­ri­ca şi Sfinţii Părinţi Pro­po­vă­du­i­tori şi toţi cuvi­oşii lui Dum­ne­zeu vor­besc des­pre cele pe care tre­bu­ie să le lucrăm. Adi­că des­pre fap­te­le lumi­nii, ale Evan­ghe­li­ei, pe care, lucrân­du-le, să scă­păm de toa­tă aceas­tă uri­a­şă primejdie.
Din nefe­ri­ci­re, toa­te lucru­ri­le, şi mai ales păca­tul, ne ara­tă, pre­cum se vede, că se apro­pie sfârşi­tul. Auzim de răz­bo­a­ie, şi se vor face. Vedem cutre­mu­re. Vedem păca­tul, vedem sata­nis­mul, şi ce nu ne văd ochii? Teh­no­lo­gia va ajun­ge până la a ne scoa­te din minţi, din cre­dinţă. La ce să ne mai aşteptăm?
Cu toa­te că şi moar­tea fie­că­rui om este o a doua veni­re, totu­şi o aştep­tăm acum şi o vedem venind la modul gene­ral. De ace­ea să ne pre­gă­tim încon­ti­nuu, să ne cură­ţim, să fim nepri­hă­ni­ţi pe dină­un­tru, să lucrăm fap­te­le lumi­nii, cele pe care ni le spu­ne Hris­to­sul nos­tru, fap­te­le dra­gos­tei. Ini­ma noas­tră să devi­nă lip­si­tă de rău­ta­te, pre­cum a prun­ci­lor. Aşa cum a zis Dom­nul: “Dacă nu ne vom face ca şi copi­ii în neră­u­ta­te şi în dra­gos­te, nu vom putea intra în Împă­ră­ţia Ceru­ri­lor“. Nu zice să avem min­tea copi­i­lor şi jude­ca­ta lor, ci neră­u­ta­tea ini­mii la care să ajun­gem în legă­tu­ră cu aproa­pe­le nos­tru. Aces­ta poa­te să ne facă rău, să ne înju­re, să ne batjo­co­reas­că, să râdă de noi, să ne pri­veas­că cu tru­fie, noi tre­bu­ie să ne păs­trăm ini­ma în neră­u­ta­te, pre­cum prun­cii, şi ast­fel ne vom mân­tui. Dar dacă înce­pem să pre­tin­dem ce‑i al nos­tru bătân­du-ne cu pum­nii în piept şi să cerem drep­ta­te, vom fi găsi­ţi vino­va­ţi. Căci Evan­ghe­lia nu ne spu­ne să răs­pun­dem rău­lui cu rău.
Mai mult decât toa­te să ne adu­cem amin­te de ziua ace­ea înfri­coşă­toa­re a Jude­că­ţii, şi desi­gur, cum a zis Sfân­tul Siluan Atho­ni­tul, să medi­tăm la iad, încât noi să ne ferim a ajun­ge la aceas­tă sta­re. Când aceas­tă medi­ta­ţie va deve­ni pen­tru noi teme­lie şi via­ţă, vom fi aju­ta­ţi să ne ferim de fap­te­le întu­ne­ri­cu­lui şi ast­fel vom scă­pa de acest groaz­nic şi înfri­coşă­tor iad. Să ne închi­năm, să‑I mulţu­mim şi să‑L slă­vim pe Hris­to­sul nos­tru, care S‑a făcut om pen­tru ca noi să deve­nim dum­ne­zei. Să‑L cân­tăm şi să‑L prea­mă­rim pen­tru că S‑a jert­fit pen­tru noi, ne‑a des­chis ochii, ne‑a ară­tat dru­mul lumi­nii, ni l‑a tra­sat şi ne‑a aju­tat să păşim pe el. Ne‑a dat ca armă cu care să‑i lovim pe vră­j­ma­şi în dreap­ta şi‑n stân­ga, arma lumi­nii, Evan­ghe­lia Lui, în care sunt scri­se toa­te, pen­tru a ajun­ge biru­i­tori la final, la poar­ta de aur pe care scrie Ieru­sa­li­mul Ceresc. Ieru­sa­li­mul Ceresc îşi aşteap­tă copi­ii şi copi­ii lui sunt cei care urmea­ză mode­lul, şi mode­lul este Hris­tos. Amin.

Dis­tri­bu­ie:

Lasã un Rãspuns:

Lasă un Răspuns: