Evangelia zilei:

Pãcatele împotriva celor 10 porunci

Mări­mea textului:
Mic | Mare

 

 

 

La porun­ca 1‑a gresesc:
Caderea in pacat
Cei fara de Dumnezeu;
Cei cu multi dumnezei;
Cei ce se lea­pa­da de pro­nia lui Dum­ne­zeu si cred în noroc, în super­sti­tii, ursi­tori, fer­me­ca­tori, vra­ji­tori, des­cân­ta­tori, eretici;
Cei ce se nadaj­du­iesc spre sine si spre alti oameni;
Cei care se dezn­a­daj­du­iesc de mila lui Dumnezeu;
Cei care se hota­rasc de a paca­tui pâna la moar­te si a nu se pocai;
Cei ce urasc pe Dum­ne­zeu si se lea­pa­da de El;
Cei care ispi­tesc pe Dum­ne­zeu si cer de la El minuni fara de nevoie;
Cei care fura lucruri sfin­te si bisericesti;
Cei care cum­pa­ra cu bani darul lui Dumnezeu;
Cei care se lene­vesc si nu voiesc a înva­ta tai­ne­le cre­din­tei celei dreptmaritoare;
Cei care citesc car­ti­le ere­ti­ce si care se împar­ta­sesc cu nevred­ni­cie cu Sfin­te­le si Pre­a­cu­ra­te­le Tai­ne ale lui Hristos.

La porun­ca a 2‑a gresesc:
Cei care se închi­na zidi­rii în locul Ziditorului;
Cei care prin împa­ti­mi­rea catre mate­rie slu­jesc zidi­rii în locul Zidi­to­ru­lui, asa cum sunt iubi­to­rii de argint, desfrâ­na­tii, laco­mii cu pân­te­ce­le, pe care Apos­to­lul îi numes­te închi­na­tori de idoli, zicând: Omorâti madu­la­re­le voas­tre cele de pe pamânt: desfrâ­na­rea, iubi­rea de argint si laco­mia, care este slu­ji­re de idoli (Colo­seni 3, 5) si caro­ra dum­ne­ze­ul lor este pân­te­ce­le (Fili­peni 3, 19);
Toti câti au evla­vie fatarnica;
Cei care cred în viziuni si în vede­nii desar­te si înselatoare;
Toti iubi­to­rii de dezmi­er­dari, care iubesc chi­pu­ri­le si ido­lii pati­mi­lor cu min­tea si cu ini­ma lor.

La porun­ca a 3‑a gresesc:
Toti huli­to­rii, cei ce jura strâmb si pun pe altii sa jure;
Cei ce zic „zau” sau „Dum­ne­zeu stie”;
Cei ce fac faga­du­in­te bune si le calca;
Pro­o­ro­cii cei min­ci­no­si, das­ca­lii cei min­ci­no­si, ereticii;
Cei ce fac glu­me cu cuvin­te­le Sfin­tei Scripturi;
Cei ce hulesc si câr­tesc împo­tri­va lui Dum­ne­zeu la neca­zuri si la suparari;
Toti care nu sufe­ra cu rab­da­re si mul­tu­mi­re boli­le, neca­zu­ri­le, pagu­be­le si alte încer­cari care le vin prin înga­du­in­ta lui Dumnezeu;
Toti care hulesc ade­va­rul si Sfin­te­le Scrip­turi si zic ca în Scrip­tu­ra se afla bas­me si alte neadevaruri.

La porun­ca a 4‑a gresesc:
Toti care nu merg regu­lat la Sfân­ta Bise­ri­ca în ziua Dumi­ni­cii, întru care a mutat Dum­ne­zeu sâm­ba­ta cea veche.
Cei ce lucrea­za în Dumi­nici si sarbatori;
Cei ce praz­nu­iesc pagâ­ne­ste si nu cres­ti­ne­ste si se duc în Dumi­nici si sar­ba­tori la câr­ci­umi, la baluri, la jocuri, la fil­me neper­mi­se, la scrân­ciob, la jocuri de noroc;
Toti pas­to­rii duhov­ni­ces­ti care nu înva­ta popo­rul în zile de Dumi­nici si sar­ba­tori, din Sfân­ta Evan­ghe­lie si din alte înva­ta­turi ale Sfin­tei Scripturi. 

La porun­ca a 5‑a gresesc:
Toti copi­ii care nu cin­stesc si nu ascul­ta pe parin­tii lor;
Cei care nu ascul­ta de parin­tii lor duhov­ni­ces­ti, de arhi­e­rei, de duhov­nici, de das­ca­lii Bisericii;
Toti supu­sii care nu ascul­ta de sta­pâ­nii si con­du­ca­to­rii tarii lor;
Toti parin­tii tru­pes­ti si duhov­ni­ces­ti care nu se îngri­jesc de fiii lor tru­pes­ti si duhovnicesti;
Bar­ba­tii care nu îngri­jesc tru­pes­te si sufle­tes­te de feme­i­le lor si feme­i­le care nu ascul­ta de bar­ba­tii lor când ace­ia le înva­ta pe ele cele bune.

La porun­ca a 6‑a gresesc:
Toti care omoa­ra pe altii cu mâna lor sau prin alte mes­te­su­guri, sau prin pâra si clevetire;
Toti care omoa­ra sufle­tes­te pe alti i, pre­cum sunt ere­ti­cii si înva­ta­to­rii cei mincinosi;
Cei ciu­mati care molip­sesc pe altii în vre­mea ciu­mei sau hole­rei sau a altor boli molipsitoare;
Cei care se arun­ca în pri­mej­die de moar­te fara de soco­tea­la si se omoa­ra sin­guri în ori­ce fel;
Feme­i­le care omoa­ra pe prun­cii lor si cei cele aju­ta pe ele la acest mare pacat;
Toti cei care fac smin­tea­la prin pil­da vie­tii lor celei rele;
Toti care se bucu­ra de raul si pri­mej­dia aproa­pe­lui lor;
Toti care zavis­tu­iesc si se mâh­nesc pen­tru bine­le si spo­ri­rea aproa­pe­lui lor;

La porun­ca a 7‑a gresesc:
Toti câti pre­a­cur­vesc cu femei strai­ne, mari­ta­te sau nemaritate;
Mona­hii care au cazut din fagaduinta;
Cei ce se sule­me­nesc cu sco­pul de a atra­ge pe altii în cur­sa desfrânarii;
Cei ce au cazut în desfrâ­na­re duhov­ni­ceas­ca (eres);
Toti câti au îndem­nat pe altii sa paca­tu­ias­ca, i‑au aju­tat sau i‑au sfa­tu­it prin scri­sori si prin alte mij­loa­ce spre paca­tul desfrânarii.

La porun­ca a 8‑a gresesc:
Toti furii, tâlha­rii, rapi­to­rii cei ce iau cu sila lucru­ri­le sau via­ta altora;
Toti care fura din ave­rea altora;
Toti negus­to­rii care fura cu vicle­sug prin cum­pe­ne nedrep­te si însea­la la cântar;
Toti care cum­pa­ra lucruri de furat sti­ind aceasta;
Toti care iau ama­net lucru strain si îl stri­ca sau nu‑l dau îna­poi în sta­rea în care a fost;
Toti care fura prin acte fal­se de la stat, de la Bise­ri­ca sau de la oricine;
Cei ce lucrea­za cu vicle­sug si cu nepa­sa­re la lucrul aproa­pe­lui si îl fac în pagu­ba în loc de folos;
Toti care nu pla­tesc, cât s‑au învo­it, la cei ce le-au lucrat;
Toti câti ames­te­ca cele bune cu cele rele (cum ar fi vinul curat cu apa, lap­te­le cu apa, smân­tâ­na cu lap­te, mie­rea cu zahar, semin­te­le de grâu cu alte semin­te, cu cor­puri strai­ne, spre a tra­ge mult la cân­tar s.a.m.d.).
Cizma­rii, cro­i­to­rii, lem­na­rii, cojo­ca­rii si alti mese­ri­a­si care fac lucrul rau sau fura din mate­ri­a­lul care li s‑a încre­din­tat, spre a face lucrul cerut.
Toti care muta gar­dul sau hota­rul s.a.

La porun­ca a 9‑a gresesc:
Cei ce mar­tu­ri­sesc strâmb asu­pra altora;
Cei ce jura strâmb spre pagu­ba altora;
Cei ce pri­mesc si se învo­iesc cu min­ciu­ni­le min­tii, adi­ca cu pareri gre­si­te asu­pra altora;
Cei ce râd de slu­te­ni­i­le si nea­jun­su­ri­le fires­ti ale altora;
Cei ce îndeam­na pe altii sa jure strâmb;
Cei ce cle­ve­tesc pe fra­tii lor si îi pârasc pe ei la altii spre a le face rau sau pagu­ba sau necinste;
Jude­ca­to­rii care luând mita jude­ca strâmb;
Toti cei care spun min­ciuni sau îndeam­na pe altii sa spu­na min­ciuni sau sa jure strâmb;
Toti care din zavis­tie pun pie­di­ca alto­ra care au dre­ga­to­rii spre folo­sul de obs­te al poporului.

La porun­ca a 10‑a gresesc:
Toti care poftesc lucru strain, ca de exem­plu: feme­ie, casa, tari­na, bou, slu­ga, slu­j­ni­ca, hai­ne, ave­re si toa­te câte sunt ale aproapelui.
Din cele zece porunci, patru înva­ta dra­gos­tea si dato­ri­i­le noas­tre fata de Dum­ne­zeu, iar cele­lal­te sase porunci înva­ta dra­gos­tea si dato­ri­i­le noas­tre fata de aproapele. 
Din aces­tea sase, pri­me­le cinci opresc paca­tul cu lucrul: cin­stes­te pe tatal si pe mama, sa nu ucizi, sa nu desfrâ­nezi, sa nu furi, sa nu mar­tu­ri­ses­ti strâmb împo­tri­va aproa­pe­lui, iar porun­ca a zecea este cea mai sub­ti­re, caci opres­te paca­tul spre a nu se face nici cu gân­dul si nici cu pofta. Cu alte cuvin­te aceas­ta porun­ca scoa­te paca­tul din rada­ci­na lui.
Aceas­ta sfân­ta porun­ca ne înva­ta pe noi si ne porun­ces­te sa ne pazim ini­ma noas­tra de pofte­le si gân­du­ri­le cele rele care izvo­rasc din ea, caci dupa cuvân­tul Dom­nu­lui: Din ini­ma ies gân­duri rele, uci­deri, adul­te­re, desfrâ­nari, fur­ti­sa­guri, mar­tu­rii min­ci­noa­se, hule (Matei 15,19). Si în alt loc zice: Cel ce cau­ta la feme­ie cu pofta, a si pre­a­cur­vit cu ea în ini­ma sa.
Dum­ne­ze­ies­cul Ioan Gura de Aur zice: „Pre­cum fla­ca­ra aprin­de pe tres­tie, asa pofta aprin­de pe suflet. Pre­cum fumul întu­ne­ca si vata­ma ochii, asa pofta întu­ne­ca si orbes­te min­tea”. Si iara­si zice: „Rada­ci­na a pre­a­cur­vi­ei este pofta cea neînfrânata”.

Dis­tri­bu­ie:

Lasã un Rãspuns:

Lasă un Răspuns: