Evangelia zilei:

Harismele femeii (4)

Mări­mea textului:
Mic | Mare

 

 

 

Feme­ia şi cuvân­tul de astăzi

Conş­ti­inţa cre­ş­ti­nă evo­lu­ea­ză. Dacă pe tim­pul lite­ra­tu­rii rabi­ni­ce, un oare­ca­re doc­tor din Isra­el decla­ra că e pre­fe­ra­bil să arzi cuvân­tul Legii decât să‑l încre­dinţezi feme­i­lor, încă şi astăzi unii repe­tă cuvin­te­le sfân­tu­lui Pavel: Muli­er taceat in ecclesia.

Isto­ria Mari­ei şi a Mar­tei ara­tă că Evan­ghe­lia îna­lţă feme­ia până la acest vârf spi­ri­tu­al din care i se des­chi­de acce­sul la « Uni­cul Nece­sar ». Sfân­tul Pavel, pro­clamând că « nu exis­tă în Hris­tos nici băr­bat şi nici feme­ie », inspi­ră prac­ti­ca Bise­ri­cii şi el însu­şi aso­ci­a­ză mai mul­te femei la minis­te­ri­ul sau apostolic.

Este sufi­cient să rea­min­tim nume cele­bre ca Foe­be sau Pris­ci­la, nume de femei care au exer­ci­tat un  veri­ta­bil  apostolat.

Alte  femei  au  fost îndu­hov­ni­ci­te şi au făcut pro­o­ro­ciri (Fap­te­le 21, 9). Dacă sfân­tul Pavel, gri­juliu faţă de ordin, reglea­ză con­di­ţi­i­le şi pri­vea­ză feme­i­le de cuvânt în anu­mi­te situ­a­ţii, rămâ­ne totu­şi acest mare ade­văr pe care‑l pro­nu­nţă: « Nu stin­geţi Duhul, nu dis­preţui­ţi poro­o­ro­ci­ri­le » (1 Tesa­lon. 5, 19–20).

Ală­tu­ri de 1 Co. 14 un alt pasaj din ace­ea­şi scri­soa­re (11, 3–16) admi­te legi­ti­mi­ta­tea pro­feţi­ei şi a cuvân­tu­lui din par­tea feme­ii, în ega­lă măsu­ră în care le accep­tă din par­tea băr­ba­tu­lui. Este vor­ba de cuvân­tul care tul­bu­ra ordi­nea şi de cuvân­tul pro­fe­tic. Desi­gur, man­da­tul învă­ţă­tu­rii în tim­pul slu­j­be­lor apa­rţi­nea Episcopatului.

Prin harul său, feme­ia este pre­des­ti­na­tă unor sar­cini care ţin cont de natu­ra sa par­ti­cu­la­ră şi de sacer­doţi­ul lai­ci­lor. În apos­to­la­tul laic, amân­doi, băr­ba­tul şi feme­ia, se află, fie­ca­re în felul său, « în pri­ma linie » a lup­tei pen­tru a intro­du­ce domnia lui Dum­ne­zeu în lume.

Ei îi revi­ne îna­in­te de toa­te, dato­ria slu­ji­rii cre­dinţei prin cuvânt şi prin măr­tu­rie vie.

Pri­ma sar­ci­nă, ace­ea de a trans­mi­te învă­ţă­tu­ri­le bibli­ce, îi revi­ne în cadrul cămi­nu­lui fami­li­al şi în cadrul şco­lii; feme­ia are însă şi o fun­cţie de pro­po­vă­du­i­re în cadrul parohi­ei, prin mun­ca de cate­hi­za­re a laicilor.

Ea este ace­ea care – şi poa­te prin tăce­rea oran­tă mai mult decât prin cuvin­te – par­ti­ci­pă la fun­cţia litur­gi­că de comu­niu­ne a Sfinţilor.

« Eve­ni­men­te­le nu au soli­ci­tat nici­o­da­tă feme­ii, în cur­sul isto­ri­ei, atâ­ta ero­ism ca‑n zile­le noas­tre », spu­nea Pius al XII-lea.

« Sunt felu­ri­te daruri…. felu­ri­te slu­j­be… felu­ri­te lucrări… Dar pe toa­te aces­te lucruri le face umil şi ace­la­şi Duh, care dă fie­că­ru­ia în par­te, cum voieş­te », spu­ne sfân­tul Pavel (1 Co. 12).

Sta­rea con­ju­ga­lă, sau celi­ba­tul sau sta­rea reli­gi­oa­să sunt dife­ri­te­le for­me ale voca­ţi­ei par­ti­cu­la­re a dia­co­na­tu­lui (dia­co­niă). Ima­gi­nea ori­gi­na­ră a esenţei pur femi­ni­ne deter­mi­nă căde­rea fron­ti­e­re­lor empi­ri­ce ale natu­rii şi apa­ri­ţia haru­lui « mai­cii spi­ri­tu­a­le » şi al« diaconatului».

Rusi­ei seco­lu­lui XX i‑a fost dat să trea­că prin hău­ri­le unui des­tin isto­ric unic; aceas­tă expe­rienţă este încăr­ca­tă de un sens pro­fe­tic pen­tru cei ce ştiu să citeas­că în car­tea timpului.

Marii spi­ri­tu­ali, sta­reţii au mani­fes­tat un inte­res spe­cial pen­tru dia­co­na­tul femi­nin. Ast­fel, sta­reţul Maca­rie si Ambro­zie de Opti­na, urmând exem­plul pro­fe­tic al sfân­tu­lui Sera­fim de Sarov, s‑au con­sa­crat misiu­nii femi­ni­ne, for­mă­rii apos­to­li­ce a feme­ii, lucru care dă măr­tu­rie des­pre uimi­toa­rea lor clarviziune.

Feme­ia pose­dă o per­ce­pţie intu­i­ti­vă – prin chiar infe­ri­o­ri­ta­tea ei – a valo­ri­lor Duhu­lui, ea este dota­tă cu un simţ reli­gi­os.;« sufle­tul este în mod natu­ral cre­ş­tin »: aceas­tă pro­po­zi­ţie se rapor­tea­ză îna­in­te de toa­te la femei. Mar­xi­ş­tii au simţit foar­te bine acest lucru. Eman­ci­pa­rea feme­i­lor şi ega­li­ta­tea sexe­lor se află pe pri­mul plan al pre­o­cu­pă­ri­lor lor. Viri­li­za­rea feme­ii urmă­reş­te să schim­be tipul ei antro­po­lo­gic, să o facă ase­mă­nă­toa­re băr­ba­tu­lui chiar şi în sufle­tul (psy­che) ei. Acest pro­iect de nive­la­re dă în vileag una din­tre cele mai viru­len­te lup­te împo­tri­va legii lui Dum­ne­zeu şi are în vede­re ani­hi­la­rea stă­rii cha­ris­ma­ti­ce femi­ni­ne.

Dar măr­tu­ria este una­ni­mă astăzi. Cre­dinţa în Rusia sovi­e­ti­că este păs­tra­tă de feme­ia rusă. Toţi sunt uimi­ţi de rolul pe care îl joa­că feme­ia în trans­mi­te­rea cre­dinţei. Reî­no­irea reli­gi­oa­să, pre­cum şi con­ti­nu­i­ta­tea tra­di­ţi­ei se trag de la soţie şi de la mamă.

Feme­ia, tână­ra rusoai­că, aspi­ră cel mai ade­sea şi într‑o manie­ră uimi­toa­re, în pli­nă miş­ca­re de soci­a­li­za­re, să inte­ri­o­ri­ze­ze şi să tră­i­as­că ade­vă­ru­ri­le care se citesc pe icoa­na lui Theotokos.

Femi­ni­ta­tea lor dis­cre­tă pare mai inspi­ra­tă de « Fecioa­re­le tan­dreţei » decât de ide­a­lul esenţi­al­men­te viril al regi­mu­lui. Feme­ia rusă, prin harul său, este cea care, fără vio­lenţă, menţi­ne valo­ri­le eter­ne şi, din inte­ri­or, refa­ce Rusia creştină.

După ce a for­mu­lat con­si­mţămân­tul sau, feme­ia este încă cea care tre­bu­ie să spu­nă: Non, non sic futu­rum esse, non pos­su­mus. Nu în zadar au acor­dat marii spi­ri­tu­ali o atenţie una­ni­mă, pli­nă de spe­ranţă, apro­fun­dă­rii misiu­nii femi­ni­ne charismatice.

Din sufle­tul feme­ii ţâş­neş­te spon­tan şi ins­tinc­tiv rezis­tenţa de neîn­vins faţă de mate­ria­lism şi faţă de toa­te ele­men­te­le demo­n­i­ce ale dis­tru­ge­rii civi­li­za­ţi­ei moder­ne.

Mân­tu­i­rea lumii nu va veni decât din­spre sfinţe­nie; iar aceas­ta îi este mai apro­pi­a­tă feme­ii în con­di­ţi­i­le actu­a­le, ale vieţii moderne.

Tăce­rea are o mare valoa­re pen­tru spirituali.

Tăce­rea acti­vă este mobi­la­tă de pre­zenţe: « Cel care ştie să ascul­te Ver­bul, ştie să ascul­te tăce­rea sa ».

Într-un anu­me sens, chiar şi litur­ghia este tăce­rea spi­ri­tu­lui care, cân­tând, ascul­tă şi aceas­ta tăce­re este o par­te orga­ni­că a slu­j­bei, aşa cum ar fi tăce­ri­le într‑o sim­fo­nie. Aces­ta este sen­sul în care, Fecioa­ra « păs­tra toa­te cuvin­te­le aces­tea în sufle­tul ei » (Luca 2, 51).

Ori­ce feme­ie are o inti­mi­ta­te înnăs­cu­tă, aproa­pe o com­pli­ci­ta­te cu tra­di­ţia, cu con­ti­nu­i­ta­tea vieţii.

Cuvin­te­le păs­tra­te « în sufle­tul ei » sunt cele pe care feme­ia le poa­te spu­ne, aşa cum « Maria Magda­le­na mer­se să anu­nţe dis­ci­po­lii» des­pre ceea ce văzu­se şi ceea ce auzi­se; aşa cum feme­i­le care adu­ceau mir « anu­nţa­ră aces­te lucruri celor unspre­ze­ce şi tutu­ror celor­la­lţi »; aşa pre­cum spun feme­i­le che­ma­te de litur­ghie, « ega­le apostolilor ».

Feme­ia are aceas­tă misiu­ne cha­ris­ma­ti­că de a fi mar­to­ră şi ser­vi­toa­re a Cuvân­tu­lui; şi aceas­ta în felul ei, prin modul în care Duhul Sfânt mani­fes­tă, reve­lă Ver­bul şi se ascun­de în spa­te­le figu­rii porum­be­lu­lui şi a lim­bii de foc penticostare.

« Voa­lul» semn al sacruuri şi al mis­te­ru­lui — des­pre care vor­beş­te sfân­tul Pavel se trans­for­mă, în vre­mu­ri­le prea­po­ca­lip­ti­ce, în ima­gi­nea feme­ii înveş­mân­ta­te de soa­re, a feme­ii înveş­mân­ta­te de Verb. Ea‑l pre­di­că prin întrea­gă fiinţa sa; prin stră­lu­ci­re onto­lo­gi­că, îi dă naş­te­re; din adân­cul infe­ri­o­ri­tă­ţii sale, al ini­mii sale, ea ofe­ră lumii Cuvântul.

Dis­tri­bu­ie:

Lasã un Rãspuns:

Lasă un Răspuns: