Harismele femeii (1)
Harismele femeii
CHARISMELE FEMEII
Reflecţia nostră se inspiră din noţiuni antropologice extrase din Biblie, din gândirea patristică şi din spiritualitatea, zisă orientală, a Bisericii ortodoxe.
Potrivit imaginii luminoase oferite de sfântul Pavel, Biserica este un Trup «bine închegat şi strâns legat, (care) prin ceea ce‑i dă fiecare încheietură îşi primeşte creşterea, potrivit cu lucrarea fiecărei părţi, în măsura ei » (Efeseni 4, 16).
Contextul acestui verset vorbeşte în mod clar despre charisme, despre darurile pe care fiecare le primeşte pentru a fi în serviciul întregului corp ecleziastic, în care fiecare parte este complementară celeilalte. Aceasta este deci realitatea charismatică a fiinţei umane care este esenţială subiectului nostru.
În cadrul istoriei, deteriorarea echilibrului componentelor umane permite cu uşurinţă formularea unor false întrebări. Acesta este cazul« problemei femeii»: când bărbatul ridică această problemă fără a‑şi pune întrebări şi cu referire la sine, el se izolează, îşi taie legătura cu izvoarele limpezi ale vieţii, pune sub semnul întrebării artificiul său şi se arată inactual.
Într‑o lume esenţialmente masculină, în care totul este plasat sub semnul patriarhatului, bărbatul înarmat cu un mod de gândire propriu, raţionalizează fiinţa şi existenţa, pierde legăturile cosmice cu cerul şi cu natura şi, de asemenea, cu femeia, în calitate de mister complementar al propriei sale fiinţe.
Eliminând metafizica şi mistica care‑l jenează, alunecând spre abstracţii cerebrale, bărbatul îşi vede ferecată înaintea lui dimensiunea profunzimii, cea a Duhului Sfânt. El trasează marile bulevarde ale civilizaţiei, bine măsurate, în care locul femeii devine cel al unei fiinţe neînsemnate.
Dintr-un instinct de autoapărare egocentrică, bărbatul înlănţuie femeia, ca pe o putere malefică, ca o pe permanentă ameninţare a libertăţii sale. Ea va fi supusă puterii supreme a şefului, autorităţii indiscutabile a bărbatului. Principiul solar, claritatea – este bărbatul. « Principiul bun crează ordinea, lumina, bărbatul; principiul rău crează haosul, tenebrele şi femeia », enunţă sentinţa pitagoreică.
Bărbatul încearcă să se afirme depăşind ceea ce‑l limitează. Însă, orice femeie este limită, căci ea este un « altul », ea reprezintă alteritatea; bărbatul vede în ea o închisoare care‑i îngustează orizonturile şi îi limitează spiritul.
Conştiinţa colectivă dă încă naştere unor mituri înşelătoare. Chiar şi femeilor creştine de astăzi li se mai aplică prescripţiile rituale definite în epoca rabinică, în care se înălţa următoarea rugăciune: « Fii binecuvântat, Adonai, că nu m‑ai făcut femeie ».
Complexul lui Adam – atât de masculin! – îşi află refugiul în următoarele cuvinte:«Femeia este cea care mi‑a dat fructul arborelui ».
Revoluţia introdusă de Evanghelie va cere mult timp şi chiar discipolii Domnului rămân surprinşi de simplul fapt că Hristos vorbeşte cu o femeie (Ioan 4, 27).
Charismele femeii
Femeia are felul ei de‑a fi, modul său propriu de existenţă, darul de a‑şi ţese fiinţa prin relaţia sa particulară cu Dumnezeu, cu ceilalţi şi cu ea însăşi. În ciuda deformărilor istorice a căror victimă este femeia, ea păstrează în profunzimea sa misterul fiinţei şi al charismelor ei, ceea ce sfântul Pavel desemnează prin simbolul uimitor de bogat al « voalului » (1 Co. 11), semn evident al sacrului. Dimpotrivă, marea Prostituată a Babilonului (Apocalipsa 17) profanează şi degradează feminitatea ca esenţă religioasă a femininului. Ea-şi sfâşie « voalul », se dezgoleşte, dezbracă veşmântul misterului feminin, legământul făcut eternei sale maternităţi. Acesta este misterul pe care trebuie să‑l descifreze orice femeie pentru a citi în el destinul său, vocaţia sa şi charismele sale.
Istoria biblică a primei monade omeneşti Adam-Eva ne arată arhetipul originar al consubstanţialităţii principiilor complementare. Căderea le polarizează şi, din acel moment, sunt ori contrarii în luptă, ori alterităţi care se acceptă şi se completează pentru a forma o « creatură nouă » întru Hristos.
Bărbatul îşi depăşeşte propria fiinţă; fiindu-şi mai exterior lui însuşi, charisma sa de expansiune îi direcţionează privirea dincolo de sine însuşi. El umple lumea cu energiile sale creatoare, se impune stăpân şi cuceritor, inginer şi constructor. Primeşte alături de sine femeia, ajutorul său.
Aceasta este logodnica sa, soţia şi mama. Mai interiorizata, femeia este în largul său în limitele propriei sale fiinţe, a cărei prezenţă radioasă umple întreaga lume. «Slavă a bărbatului » (I Co. 11, 1), în puritatea sa luminoasă femeia este ca o oglindă ce reflectă chipul acestuia, i‑l revelă lui însuşi şi, prin aceasta, îl corectează.
Astfel, ea‑l ajută pe bărbat să se înţeleagă şi să realizeze sensul propriei sale fiinţe; ea îl împlineşte, descifrându‑i destinul, căci prin femeie bărbatul devine mai uşor ceea ce el este.
Cuvintele sfântului Petru (1 P. 3?4) se adresează oricărei femei şi conţin o întreagă evanghelie a femininului privind maternitatea spirituală a acesteia. Acest text defineşte foarte exact charisma fundamentală a femeii: naşterea bărbatului ascuns în sufletul ei, homo cordis absconditus.
Bărbatul este înclinat să se intereseze mai mult de propria sa cauză; dimpotrivă, instinctul matern al femeii, aşa cum se întâmplă la nunta din Cana (Ioan 2, 1–10), descoperă imediat setea spiritului însuşi al bărbatului şi găseşte izvorul euharistie pentru a o potoli.
Raportul ontologic mamă-copil face ca femeia, Eva – « izvor al vieţii » – să vegheze asupra întregii fiinţe, să protejeze viaţa şi lumea.
Charisma « maternităţii» sale interiorizate şi universale conduce pe orice femeie spre cel înfometat şi strâmtorat şi precizează în mod admirabil esenţa feminină: fecioară sau soţie, orice femeie este mamă in aeternum, acesta este caracterul sacramental înscris în chiar fiinţa sa.
Componentele sufletului său o predispun la « ocrotirea » a tot ceea ce întâlneşte în calea sa, la descoperirea în chiar cea mai puternică fiinţă a unui copil slab şi lipsit de apărare.
Dacă definim dragostea masculină astfel: « a iubi înseamnă să ai trebuinţă », pentru femeie, « a iubi înseamnă a împlini trebuinţa », a merge înaintea ei şi a o depăşi.
« Văzând pe mama sa şi, alături de ea, pe ucenicul pe care‑l iubea, Iisus spuse mamei sale: Femeie, iată fiul tău ». Acestea sunt cuvintele fundamentale care fac din Fecioara Măria figură a Bisericii-Mamă şi din fiecare femeie, o fiinţă eclezială. Eterna-fecioară, eternul-feminin care derivă din ea şi eternul-matern, acestea sunt arhetipuri pentru Magna Mater.
Lasã un Rãspuns: