Evangelia zilei:

Rugãciunea Sfântului Efrem Sirul – rugãciuni in postul mare

Mări­mea textului:
Mic | Mare

 

 

 

 

Rugã­ciu­nea Sfân­tu­lui Efrem Sirul (tâl­cu­i­rea aces­tei rugă­ciuni atat de sem­ni­fi­ca­ti­ve pen­tru peri­oa­da Pos­tu­lui Mare) Impă­ra­te ceresc, Mân­gâi­e­to­ru­le (tâl­cu­i­rea rugă­ciu­nii “Impă­ra­te ceresc”)

Doam­ne şi Stă­pâ­nul vieţii mele,

Duhul trân­dã­vi­ei, al gri­jii de multe

[dez­nã­dej­de, “abat­te­ment” in fr., n.tr.]

al iubi­rii de stă­pâ­nie şi al gră­i­rii în deşert

nu mi‑l da mie!

Iar duhul cură­ţi­ei, al gân­du­lui smerit,

al răb­dă­rii si al dragostei,

dăru­ieş­te-mi mie, slu­gii Tale!

Aşa, Doam­ne, Împărate,

dăru­ies­te-mi ca să-mi vãd greşe­li­le mele

şi să nu osân­desc pe fra­te­le meu,

că bine­cu­vân­tat eşti în vecii veci­lor. Amin.

Rugă­ciu­nea Sfân­tu­lui Efrem Sirul (~306 – 373) mar­chea­zã slu­j­be­le Pos­tu­lui Mare. Este repe­ta­tã de trei ori si înso­ti­tã de trei meta­nii mari, închinã­ciuni cu frun­tea pânã la pãmânt. Meta­nia (meta­no­ia) desem­nea­zã toc­mai pocãin­ta ca eli­be­ra­re a noas­trã de sub toa­tã stã­pâ­ni­rea aces­tei lumi.

 

 

Doam­ne şi Stă­pâ­nul vieţii mele

Doam­ne” suge­rea­zã mis­te­rul inac­ce­si­bil al lui Dum­ne­zeu cel de din­co­lo de Dum­ne­zeu, hyper­the­os. Totu­si, El nu-mi este strãin, ci mã adu­ce la fiin­tã prin voia Sa, îmi însu­fle­tes­te tru­pul de lut cu Sufla­rea Sa, mã cheamã si asteap­tã rãs­puns si devi­ne prin întru­pa­re “Stã­pâ­nul vie­tii mele”. El este cel care dã sens vie­tii mele chiar si atunci si mai ales atunci când cred cã l‑am pier­dut. “Stã­pân”, aici, desi pune în evi­den­tã transcen­den­ta, nu înseam­nã tiran, ci Tatã care se jert­fes­te si mã eli­be­rea­zã, care vrea sã mã înfi­e­ze în Sine si îmi res­pec­tã infi­nit liber­ta­tea. Fiul Sãu întru­pat, în care este în mod desã­vâr­sit pre­zent, se nas­te într-un sta­ul, se lasã omorât de liber­ta­tea noas­trã cru­dã, învi­a­zã dar nu se reve­lea­zã decât celor care‑L iubesc. Or, acest “stã­pân” rãs­tig­nit rãmâ­ne Stã­pâ­nul Vie­tii. Numai El ne poa­te eli­be­ra liber­ta­tea, numai El poa­te trans­fi­gu­ra, în Suflul Sãu dãtã­tor de via­tã, pati­ma obs­cu­rã a vie­tii noas­tre. Mãre­tia aces­tui împãrat con­stã în ace­ea cã S‑a fãcut slu­ji­to­rul nos­tru. “Am venit în lume ca sã slu­jesc, nu sã Mi se slujeascã”.

Rela­tia mea cu acest Stã­pân nu este deci una de aser­vi­re, de scla­vie, ci de libe­rã încre­de­re. El este “Stã­pâ­nul vie­tii mele”, pen­tru cã El îi este izvo­rul, pen­tru cã nu con­te­nesc s‑o pri­mesc de la El, pen­tru cã El este cel Care dã si iar dã, din bel­sug, un vii­tor înno­it: “Du-te si nu mai pãcãtui”.

Nu exist decât prin aceas­tã iubi­re extrem de dis­cre­tã, care mã ridi­cã dea­su­pra ori­cãrei deter­minãri, a ori­cãrei nece­si­tãti, care se face slu­ji­toa­re pen­tru ca cei ce vor sã slu­jeas­cã, sã‑i devinã pri­e­te­ni. Asce­za pe care insis­tã Pos­tul Mare nu poa­te fi o ade­vãra­tã eli­be­ra­re decât în cre­din­tã. Iar cre­din­ta pre­su­pu­ne întâi de toa­te ris­cul încre­de­rii. În Tine, Stã­pâ­nul vie­tii care Te reve­lezi într-un Chip, îmi pun toa­tã încre­de­rea; în cuvân­tul si în pre­zen­ta Ta, cãci Tu nu esti numai un exem­plu, tu esti cel nedes­pãr­tit, care Te faci lima­nul nos­tru, un liman unde nu mai este moar­te: “Veni­ti la Mine, toti cei oste­ni­ti si împo­vãrati si Eu vã voi odihni pe voi”. A se odihni sau a se rea­se­za, în divin si în uman în ace­la­si timp, un loc pen­tru noi, toti orfa­nii pãmân­tu­lui natal, un loc al obi­ce­iu­ri­lor înte­lep­te, al civi­li­za­ti­i­lor în mod cert aspre si dure, dar un liman de linis­te si pace pen­tru noi, noma­zii lip­si­ti de poe­zie ai mari­lor ora­se; si aces­ta esti Tu, lima­nul si Stã­pâ­nul vie­tii. În acest loc vom sãpa cata­com­be­le de unde vor tâsni cate­dra­le­le viitorului.

 

Duhul trân­dã­vi­ei, al dez­nã­dej­dii, al iubi­rii de stã­pâ­ni­re si al grãi­rii în desert, nu mi‑l da mie

 

Exis­tã o cale. Tu esti Calea. Dar pe aceas­tã cale sunt obs­ta­co­le care defi­nesc con­di­tia noas­trã fun­damen­ta­lã de fiin­te pãcã­toa­se, cea de care Iisus le‑a amin­tit celor care voiau s‑o uci­dã pe feme­ia adulterã.

Trân­dã­via” nu este “cli­no­fi­lia” lui Oblo­mov, nici lene­vi­rea din dimi­ne­ti­le noas­tre de vacan­tã. Trân­dã­via înseam­nã uita­rea des­pre care asce­tii spun cã este “pãca­tul de cãpe­te­nie”. “Uita­rea”, adi­cã nepu­tin­ta de a se uimi, de a se minu­na, sau pur si sim­plu de a vedea. Lip­sa trezvi­ei, un soi de somnam­bu­lism, al agi­ta­ti­ei sau al iner­ti­ei. Nici un alt cri­te­riu, în afa­ra uti­li­tã­tii, ren­ta­bi­li­tã­tii, a rapor­tu­lui cali­ta­te-pret. Agi­ta­tia inte­ri­oa­rã si exte­ri­oa­rã, pen­tru unii agen­da prea plinã, în care ori­ce moment ame­nin­tã sã vinã pes­te celã­lalt, pen­tru altii agen­da prea goa­lã, vio­len­ta si dro­gu­ri­le, sla­be sau puter­ni­ce. Fap­tul de a nu mai sti cã celã­lalt exis­tã într‑o inte­ri­o­ri­ta­te la fel de pro­fun­dã ca si a mea, de a nu mã mai opri, cuprins de emo­tie, la auzul unei melo­dii sau la vede­rea unui tran­da­fir, de a nu mai da sla­vã si mul­tu­mi­re lui Dum­ne­zeu pen­tru ele – pen­tru cã totul mi se cuvi­ne. Când nu-mi pasã cã totul este înrã­dã­ci­nat în tainã si cã tai­na locu­ies­te în mine. Când uit de Dum­ne­zeu si de cre­a­tia Lui. Când nu mai stiu sã mã accept ca o cre­a­tu­rã cu des­tin ves­nic. Când uit de moar­te si de ceea ce i‑ar putea urma: o nevro­zã spi­ri­tu­a­lã care nu are nimic de‑a face cu sexu­a­li­ta­tea – care devi­ne un mij­loc de a uita – ci cu înde­pãr­ta­rea de “lumi­na vie­tii”, cea care dã sens exis­ten­tei celui­lalt, celui mai neîn­sem­nat fir de praf, mie însumi.

Aceas­tã uita­re, deve­ni­tã colec­ti­vã, des­chi­de dru­mu­ri­le decã­de­rii. Ne spu­nem atunci cã Dum­ne­zeu nu exis­tã, nevro­za se accen­tu­ea­zã, înge­rii per­ver­si ai nean­tu­lui inva­dea­zã sce­na isto­ri­ei. Doam­ne si stã­pâ­nul vie­tii mele, trezeste-mã.

Aceas­tã “trân­dã­vie”, aceas­tã ane­ste­zi­e­re a între­gii fiin­te, insen­si­bi­li­ta­te, pece­tlu­i­re a zonei pro­fun­de a ini­mii, exas­pe­ra­re a sexu­lui si a inte­lec­tu­lui, duce la des­cu­ra­ja­re, la ceea ce asce­tii numesc “ace­die” – silã de via­tã, dez­nã­dej­de. La ce bun totul? Fas­ci­na­tie a sinu­ci­de­rii, o bãta­ie de joc gene­ra­lã. M‑am sãtu­rat de toa­te, totul îmi e indi­fe­rent, iatã-mã cinic sau închis­tat. Si foar­te îmbã­trâ­nit, fãrã pic de suflet de copil.

Mai poti, vrând sã rãmâi activ, sã te refu­giezi în duhul “iubi­rii de stã­pâ­nie” sau în cel al “grãi­rii în desert”. Avem nevo­ie de sclavi si de dus­mani, ni‑i inven­tãm noi însi­ne, îi sacra­li­zãm chiar, asa cum a arã­tat René Girard. Sã stã­pâ­ne­s­ti, sã de simti dum­ne­zeu, sã ai dus­mani, înseam­nã sã‑i faci pe ei rãs­pun­zã­tori de spai­me­le tale. Torturându‑l pe celã­lalt – pen­tru cã întot­dea­u­na el e cel vino­vat – violându‑i tru­pul si poa­te si sufle­tul, sã‑l tii la bunul tãu plac, pe mar­gi­nea prã­pas­ti­ei, dar fãrã sã‑l lasi sã-si afle scã­pa­rea în moar­te – faci expe­rien­ta unui soi de ato­tpu­ter­ni­cie, cva­si divinã. Prin el mã urãsc pe mine ca fiin­tã muri­toa­re. Cãlcându‑l în picioa­re, îmi batjo­co­resc pro­pria moar­te. Cunoas­tem regi-zei si tirani divi­ni­zati, cãci ori­ce exer­ci­tiu al pute­rii se aure­o­lea­zã cu un fel de sacralitate.

De ace­ea pri­mii cres­tini refu­zau chiar cu pre­tul vie­tii sã spu­nã cã Cezar este Dom­nul. Sin­gur Dum­ne­zeu este Dom­nul. Alti cres­tini, în seco­lul nos­tru, au refu­zat sã se închi­ne rasei sau cla­sei soci­a­le si au plã­tit pen­tru asta. Amin­tin­du-ne cã tre­bu­ie sã dãm lui Dum­ne­zeu ce‑i al lui Dum­ne­zeu si Ceza­ru­lui ce‑i al Ceza­ru­lui, Hris­tos a golit stã­pâ­ni­rea de sacra­li­ta­te. De‑a lun­gul vea­cu­ri­lor cres­ti­nii nu au fãcut‑o întot­dea­u­na. Ei au cano­ni­zat un împãrat care si‑a ucis fiul si sotia, cãci con­si­de­rau cã si‑a pus pute­rea în slu­j­ba lui Dum­ne­zeu. Spe­ran­tã, une­ori rea­li­za­tã, a unei puteri care devi­ne slu­ji­re. Dar cel mai ade­sea, ea devi­ne o ilu­zie costisitoare.

Bise­ri­ca însã­si: în ce mãsu­rã este si ea con­ta­mi­na­tã de duhul stãpânirii?

În ce pri­ves­te “vor­bi­rea în desert” – expre­sia este evan­ghe­li­cã –, ea desem­nea­zã ori­ce exer­ci­tiu al gân­di­rii si al ima­gi­na­ti­ei, care se diso­ci­a­zã de uimi­re, de neli­nis­tea exis­ten­ti­a­lã, de mis­ter. Ea tine de ori­ce abor­da­re a omu­lui care pre­tin­de sã‑l expli­ce, sã‑l redu­cã, netinând sea­ma de ceea ce are în el inex­pli­ca­bil si ire­duc­ti­bil; ori­ce abor­da­re a cre­a­ti­ei care îi dis­pre­tu­ies­te rit­mu­ri­le si fru­mu­se­tea. Pose­da­re iar nu pose­sie. Hime­rã a unei arte care nu mai vrea sã fie nuptialã.

Trãim într‑o civi­li­za­tie a “vor­be­lor desar­te”, a ima­gi­ni­lor desar­te, unde nevo­i­le hiper­tro­fi­a­te per­ver­tesc dorin­ta, unde banii con­di­tio­nea­zã vise­le, unde publi­ci­ta­tea devi­ne opu­sul asce­zei, aceas­tã redu­ce­re volun­ta­rã a nevo­i­lor în sco­pul eli­be­rãrii de sub tira­nia dorintei.

De ace­ea astep­tãm un cuvânt al vie­tii, al mor­tii date în vileag, un cuvânt plin de linis­te, un cuvânt de via­tã si înviere.

 

Iar duhul curã­ti­ei, al gân­du­lui sme­rit, al rãb­dãrii si al dra­gos­tei, dãru­ies­te-mi mie, slu­gii Tale.

 

În fie­ca­re cere­re ne recu­noas­tem “slugi”, cre­a­turi recre­a­te printr‑o sufla­re care vine din pro­fun­zi­mi­le sufle­tu­lui nos­tru. Rugã­ciu­nea nu este numai o sim­plã medi­ta­tie, ea este întâl­ni­re, intra­re în rela­tie, con­vor­bi­re, spu­neau vechii monahi. Cãci Dum­ne­zeu ne grãies­te prin Scrip­tu­rã, prin fiin­te si lucruri, prin dife­ri­te împre­ju­rãri din exis­ten­ta noas­trã si chiar prin pre­zen­ta Sa; cuvin­te tãcu­te, pli­ne de dul­cea­tã, flã­cãri care aprind ini­ma (si nu vor­bãrie min­ci­noa­sã, neru­si­na­tã, amã­gi­toa­re). Numai o ase­me­nea rugã­ciu­ne poa­te rupe cer­cul magic a ceea ce numim phi­lau­tia, nar­ci­sism meta­fi­zic, duh de stã­pâ­ni­re, de auto­su­fi­cien­tã. “Vir­tu­ti­le” pe care le enu­me­rã rugã­ciu­nea si care coe­xis­tã pen­tru a se uni îsi au ast­fel punc­tul de ple­ca­re în cre­din­tã. Din aceas­tã per­spec­ti­vã, vir­tu­tea nu este numai mora­lã, ea par­ti­ci­pã la uma­ni­ta­tea lui Hris­tos îndum­ne­ze­i­tã, în care vir­tu­a­li­tã­ti­le uma­nu­lui sunt duse la desã­vâr­si­re prin uni­rea cu Nume­le divi­ne pe care le reflectã.

Curã­tia” este depar­te de a se referi numai la înfrâ­na­re, con­form unei accep­tiuni mora­li­za­toa­re si îngus­te. Ea evo­cã mai degra­bã inte­gra­rea si inte­gra­li­ta­tea. Cel curat nu mai este scin­dat, antre­nat ca o frun­zã în bãta­ia vân­tu­lui, de valu­ri­le unui eros imper­so­nal. El inte­grea­zã eros-ul în comu­niu­ne, for­ta vie­tii într‑o exis­ten­tã per­so­na­lã, baza­tã pe rela­tie. Cãlu­gãrul, pen­tru care curã­tia este într-ade­vãr înfrâ­na­re (dar nu ori­ce înfrâ­na­re este cura­tã, cas­tã) îsi con­su­mã eros-ul în agapi, în întâl­ni­rea cu Dum­ne­zeu cel viu, întru totul per­so­nal, în admi­ra­tia nesfâr­si­tã – dure­re si apoi uimi­re – pen­tru Rãs­tig­ni­tul care a biru­it moar­tea. Numai atunci el poa­te sã vinã în întâm­pi­na­rea celor­lalti cu o aten­tie dez­in­te­re­sa­tã, ca un bãtrân-copil, un “bãtrân fru­mos”, unit cu Hris­tos în vesnicie.

Pen­tru bãr­ba­tul si feme­ia care se iubesc sin­cer si care îsi sunt cre­din­cio­si unul altu­ia, curã­tia este, în Hris­tos cel unit cu Bise­ri­ca Sa, ca un Dum­ne­zeu care se une­ste cu uma­ni­ta­tea si cu pãmân­tul ei în lumi­na uni-diver­si­tã­tii tri­ni­ta­re, curã­ti­rea este deci pen­tru doi oameni, trans­for­ma­rea – aga­pi­cã si ea – a eros-ului în lim­baj al unei întâl­niri, în expri­ma­re a per­soa­ne­lor în cãl­du­ra unei des­co­pe­riri reci­pro­ce si rãb­dã­toa­re. Iar copi­lul, micut musa­fir necu­nos­cut si neas­tep­tat, sau dim­po­tri­vã, prea mult astep­tat, apa­re mereu la timp pen­tru a împie­di­ca iubi­rea sã se închi­dã în ea însã­si, într‑o paro­die de absolut.

Cura­te pot fi: un gând, un cuvânt, o expre­sie pe care le strã­ba­te cu toa­tã sin­ce­ri­ta­tea (fra­te, nu ple­ca pri­vi­rea pros­tes­te în fata doam­ne­lor) aceas­tã puri­ta­te fun­damen­ta­lã, acest res­pect al tru­pu­lui, aceas­tã sub­or­do­na­re a vie­tii unei tai­ne care o împa­cã si‑i redã uni­ta­tea. Biblia res­pin­ge exta­zul imper­so­nal al pros­ti­tu­ti­ei sacre, dar pune accen­tul pe “cân­ta­rea cân­tãri­lor” unei întâl­niri cãu­ta­te, pier­du­te, regã­si­te – cãci Dum­ne­zeu este Cel “de‑a pururi cãu­tat”, spu­nea sfân­tul Gri­go­rie de Nys­sa – si pe cre­din­cio­sia sme­ri­tã, cãci Dum­ne­zeu este si Cel de‑a pururi credincios.

Sme­re­nia” înscrie cre­din­ta în exis­ten­ta de zi cu zi. Nu am nimic al meu care sã nu-mi fie dat. Fra­gil, gata sã se rupã atât de ade­sea, firul vie­tii mele nu este pãs­trat si reîn­no­dat decât prin voin­ta de neîn­te­les a Altu­ia. “Sme­re­nia este un dar al lui Dum­ne­zeu însu­si si un dar care vine de la El”, spu­ne Sfân­tul Ioan Scãra­rul, cãci s‑a zis: “Învã­tati, nu de la îngeri, nici de la oameni, ci de la Mine – de la Mine, care rãmân în voi; de la lumi­na si lucra­rea Mea în voi – cãci sunt blând si sme­rit cu ini­ma, cu gân­dul si cu duhul, si veti gãsi pace pen­tru sufle­te­le voas­tre si eli­be­ra­rea de rãz­bo­i­ul gân­du­ri­lor” (Sf. Ioan Scãra­rul, Sca­ra 25, 3). Sme­rit este vame­sul din para­bo­lã, care, nepu­tân­du-se pre­tin­de vir­tu­os, ca un dis­pre­tu­it cola­bo­ra­tor al pute­rii ce se aflã, nu con­tea­zã decât pe mila lui Dum­ne­zeu, în timp ce fari­se­ul, prea bun, dupã pãre­rea lui, nu mai are nevo­ie de Mân­tu­i­tor. Omul per­fect, sigur pe el, mân­dru de vir­tu­tea lui, nu‑i mai lasã loc si lui Dum­ne­zeu în lume, pen­tru cã îl ocu­pã el pe tot. Cel sme­rit, dim­po­tri­vã, se des­chi­de gra­tu­i­tã­tii mân­tu­i­rii, o pri­mes­te cu recu­nos­tin­tã, îmbrã­cân­du-si ini­ma în hainã de sãrbãtoare.

Sme­re­nie, umi­lin­tã-humus: nu stri­vi­re, ci rodi­re. Sme­re­nia este acti­vã, ea arã pãmân­tul, îl pre­gã­tes­te pen­tru ca sã dea rod însu­tit atunci când va tre­ce Semãnãtorul.

Sme­re­nia este o vir­tu­te pe care o vedem la celã­lalt, dar pe care n‑o putem vedea la noi însi­ne. Cel care ar spu­ne: sunt sme­rit ar fi un biet înfu­mu­rat. Sme­rit devii fãrã sã-ti pro­pui, prin ascul­ta­re, deta­sa­re, prin res­pec­tul tai­nei, în gra­tu­i­ta­tea sa, prin des­chi­de­re deci, la pri­mi­rea haru­lui. Si mai ales prin “fri­ca de Dum­ne­zeu”, care nu este teroa­rea scla­vu­lui în fata unui stã­pân aspru care pedep­seste, ci spai­ma subi­tã de a nu-si pier­de via­ta în ilu­zie, în pân­te­ce­le mereu nesã­tul al eului, în balo­nul umflat cu aer al pati­mi­lor. “Fri­ca de Dum­ne­zeu” ne face sme­ri­ti si ne eli­be­rea­zã de tea­ma de lume – sunt liber pen­tru cã nu mai am nimic, spu­ne un per­so­naj din Pri­mul cerc al lui Sol­je­nit­sîn – ce se transpu­ne înce­tul cu înce­tul în aceas­tã teamã uimi­tã la care ajun­ge ori­ce mare dra­gos­te. Sme­re­nia se mate­ria­li­zea­zã si în pute­rea de a acor­da aten­tie celui­lalt, unui copac, insec­tei pe care o zãrim în tre­a­cãt, chiar unui nor efe­mer, dar atât de fru­mos timp de o cli­pã. Sme­re­nia face posi­bi­lã tre­zi­rea, putin­ta de “a vedea tai­ne­le sla­vei lui Dum­ne­zeu ascun­se în fiin­te…” (Sf. Isa­ac Sirul, Tra­ta­te asce­ti­ce, 72).

Sme­re­nia este teme­lia si con­se­cin­ta “vir­tu­ti­lor” si una si cele­lal­te ascun­se pri­vi­ri­lor noas­tre. Este o sen­si­bi­li­ta­te la învi­e­re a între­gii fiinte.

Dacã nu putem sti nimic des­pre sme­re­nia cu nepu­tin­tã de sesi­zat, putem totu­si afla mul­te des­pre rãb­da­rea pe care ne‑o cer umi­lin­te­le vie­tii aces­te­ia. Ceea ce noi cãu­tãm în înfrâ­na­re, voi veti gãsi în rãb­da­rea în fata gre­u­tã­ti­lor ine­vi­ta­bi­le, chiar tra­ge­dii ale exis­ten­tei, le spun cãlu­gãrii celor care rãmân sã trãi­as­cã în lume. Rãb­da­rea este cu ade­vãrat un mona­hism inte­ri­o­ri­zat; si opu­sul dez­nã­dej­dii care atât de ade­sea vine din dorin­ta ado­les­cen­tinã de a avea totul si asta fãrã întâr­zi­e­re (rãb­da­rea a fãcut‑o pe Tere­za de Lisi­e­ux sã-si trans­for­me nerãb­da­rea în nevo­ie de sfin­te­nie). Rãb­da­rea se încre­de în timp; nu numai în tim­pul comun, în care moar­tea are ulti­mul cuvânt, tim­pul care con­su­mã, des­par­te si dis­tru­ge, ci în tim­pul greu de eter­ni­ta­te pe care ni‑l dãru­ies­te Învi­e­rea. Tim­pul care se îndreap­tã spre moar­te este cel al neli­nis­tii, cel care mer­ge spre Învi­e­re, tim­pul spe­ran­tei. Ast­fel, rãb­da­rea este aten­tã la matu­ra­tii, une­ori para­do­xa­le, ca cea a bobu­lui de grâu care moa­re ca sã adu­cã mult rod. Ea stie, într-ade­vãr, cã expe­rien­te­le extre­me pot deve­ni eta­pe, rup­turi de nivel qua­si-ini­ti­a­ti­ce, atunci când ele ne aduc la picioa­re­le cru­cii celei de via­tã fãcã­toa­re si revar­sã în noi apa vie a bote­zu­lui. Când Dum­ne­zeu pare cã m‑a pãrã­sit, când pri­vi­rea celui­lalt mã desfi­in­tea­zã sau încre­me­ne­ste în moar­te, când spe­ran­te­le colec­ti­ve si per­so­na­le se nãru­ie, rãb­da­rea nu cade. Prin aceas­ta ea se aseamãnã cu dra­gos­tea, des­pre care Sfân­tul Pavel ne spu­ne cã “toa­te le iar­tã, toa­te le cre­de, toa­te le nãdãj­du­ies­te, toa­te le rab­dã” (1 Cor. 13, 7).

Pãrin­tii au amin­tit ade­sea de “rãb­da­rea lui Iov”, Dos­to­ie­v­s­ki si Ber­di­a­ev si de revol­ta sa. Nu este o revol­tã goa­lã, ci tot din­tr-un fel de cre­din­tã. Iov refu­zã teo­di­ce­e­le dul­ce­ge ale teo­lo­gi­lor “de came­rã”, el stie cã Cine­va îl cau­tã prin expe­rien­ta însã­si a rãului.

Rãb­da­re în azur” sau rãb­da­re în mij­lo­cul tene­bre­lor, poe­tul (Paul Valéry) are dreptate:

Fie­ca­re atom de liniste

Este san­sa

Unui fruct copt”.

Si într-ade­vãr totul cul­mi­nea­zã în dra­gos­te, care con­sti­tu­ie sin­te­za tutu­ror “vir­tu­ti­lor”, a cãror esen­tã este Hris­tos. Eli­be­ra­rea, prin rãb­da­re si spe­ran­tã, de “pati­mi­le” nerãb­dã­toa­re si dez­nã­dãj­du­i­te, per­mi­te ago­ni­si­rea a ceea ce se cheamã apa­the­ia, care nu este nepã­sa­rea sto­icã, ci liber­ta­tea, dis­po­ni­bi­li­ta­tea inte­ri­oa­rã de a par­ti­ci­pa la “dra­gos­tea nebu­nã” a lui Dum­ne­zeu pen­tru fãp­tu­ri­le Sale. Sime­on Noul Teo­log spu­nea des­pre omul care se sfin­tes­te cã devi­ne “un sãrac plin de iubi­re frã­teas­cã” (cf. Basi­le Kri­vo­che­i­ne, În lumi­na lui Hris­tos, Sf. Sime­on Noul Teo­log, cap.1: “Un sãrac plin de iubi­re frã­teas­cã”, Edi­tu­ra Che­ve­tog­ne, 1980, p.13–25.). Sãrac, pen­tru cã se lea­pã­dã de func­ti­i­le lui, de impor­tan­ta lui soci­a­lã (sau ecle­zi­as­ti­cã), de nevro­ze­le si obse­si­i­le sale, pen­tru cã se des­chi­de în ace­la­si timp lui Dum­ne­zeu si aproa­pe­lui, fãrã sã des­par­tã rugã­ciu­nea de slu­ji­rea fra­te­lui. El va putea atunci sã deo­se­beas­cã chi­pul celui­lalt în spa­te­le atâ­tor mãsti ale urâ­te­ni­ei si ale pãca­te­lor, asa cum face si Iisus în evan­ghe­lii. Si‑i poa­te împã­ca pe cei ce se urãsc si ar vrea sã dis­tru­gã lumea.

Sce­na jude­cã­tii, în capi­to­lul 25 de la Matei, ara­tã cã exer­ci­ti­ul iubi­rii acti­ve – sã hrã­ne­s­ti, sã pri­mes­ti, sã îmbraci, sã îngri­jes­ti, sã eli­be­rezi – nu are nevo­ie sã‑L ser­veas­cã direct pe Dum­ne­zeu, cãci omul este pen­tru om o tainã a lui Hris­tos, “omul-maxim” ( Nico­las de Cuse, Pre­dici, 49, De pace fidei, 444; De cri­ba­tio­ne, Alcho­rani, 507.). O tainã ascun­sã, dar realã.

Avva Anto­nie mai spu­ne: “via­ta si moar­tea sufle­tu­lui nos­tru depind de aproa­pe­le nos­tru”. Într-ade­vãr, dacã Îl câs­ti­gãm pe fra­te­le nos­tru, îl câs­ti­gãm pe Dum­ne­zeu. Dar dacã‑l smin­tim pe fra­te­le nos­tru, pãcã­tu­im împo­tri­va lui Hris­tos (Pate­ric, Anto­nie 11).

Si Sfân­tul Isa­ac Sirul: “Fra­te, iatã cum te îndemn: fie ca balan­ta milei tale sã se încli­ne pânã când îti vei simti ini­ma cuprin­sã de toa­tã mila lui Dum­ne­zeu pen­tru lume” (Tra­ta­te asce­ti­ce, 34).

 

 

Asa, Doam­ne Împãra­te, dãru­ies­te-mi ca sã-mi vãd gre­se­li­le mele si sã nu osân­desc pe fra­te­le meu, cã bine­cu­vân­tat esti în vecii vecilor!

Amin

 

Ulti­ma cere­re denun­tã, dã pe fatã una din­tre for­me­le cele mai îngro­zi­toa­re ale pãca­tu­lui, în plan per­so­nal ca si în plan colec­tiv: sã te jus­ti­fici încri­minând, sã te auto­di­vi­ni­zezi osân­dind, sã urãsti, sã dis­pre­tu­ies­ti, sã desfi­in­tezi cu con­sti­in­ta cura­tã a dreptului.

A‑ti vedea gre­se­li­le” înseam­nã sã te supui pri­mu­lui îndemn evan­ghe­lic: “Pocãi­ti-vã, cã s‑a apro­pi­at Împãrã­tia Ceru­ri­lor”. Când lumi­na se apro­pie, ea alun­gã întu­ne­ri­cul din noi. Omul care se des­co­pe­rã ast­fel si ale cãrui min­te si ini­mã – care se iden­ti­fi­cã în Biblie – se cer­ce­tea­zã pe sine, îsi înte­le­ge dimen­siu­nea pro­pri­ei rãtã­ciri, a pier­zãrii în care îi duce si pe altii, sau a nean­tu­lui care îl pân­des­te si îl stã­pâ­ne­ste deja, a prã­pas­ti­ei pes­te care a arun­cat doar câte­va scân­duri fra­gi­le, si ace­lea rup­te. Aceas­ta este “adu­ce­rea amin­te de moar­te”, des­pre care vor­besc asce­tii: demas­ca­rea aces­tei neli­nisti fun­damen­ta­le pe care ne‑o înã­bu­sim, dar care se expri­mã în ura fatã de aproa­pe­le, în nevo­ia nebu­nã de a‑l jude­ca, de a‑l osân­di. Dar dacã cuge­ta­rea la moar­te este înso­ti­tã nu de batjo­cu­rã, ci de cre­din­tã, ea va da la ive­a­lã, neclin­tit între noi si neant, pe Hris­tos biru­i­to­rul iadu­lui. În El, ori­ce dez­bi­na­re e depã­si­tã: pãca­tul, moar­tea. Nu mai sunt jude­cat, ci mân­tu­it, de ace­ea nu sunt nici eu che­mat sã judec, ci sã salvez.

A‑ti vedea pãca­te­le” nu înseam­nã sã stai sã soco­tes­ti ori­ce cãl­ca­re de porun­cã, ci sã te simti sufo­cat, îne­cat, pier­dut si zbã­tân­du-te zadar­nic în aceas­tã pier­za­nie, sã înte­legi cã ai trã­dat iubi­rea si sã te dis­pre­tu­ies­ti pe tine însuti. Înseam­nã sã te cufunzi în ape­le mor­tii, spre a le trans­for­ma în ape ale bote­zu­lui. Sã mori, dar de acum în Hris­tos, pen­tru a renas­te în sufla­rea Sa si pen­tru a te regã­si în casa Tatã­lui. “Mai mare lucru este sã-si vadã cine­va pãca­te­le decât sã învie­ze din morti”, spu­ne o vor­bã veche. Cãci a‑ti vedea pãca­te­le înseam­nã sã treci prin cea mai crun­tã moar­te, în timp ce, dupã renas­te­rea prin botez, via­ta spo­res­te în tine fãrã sã-ti dai sea­ma, pen­tru cã ai deve­nit un “fãcã­tor de pace”; mãcar cã tre­bu­ie “sã-ti ver­si sân­ge­le ini­mii”, spu­nea sta­re­tul Siluan de la Mun­te­le Athos, pen­tru a zdrun­ci­na nega­tii, pen­tru a topi împie­tri­rea unor inimi si pen­tru a putea cere de la Dum­ne­zeu mân­tu­i­rea tuturor.

Cel care-si vede pãca­te­le si nu‑l jude­cã pe fra­te­le sãu va putea într-ade­vãr sã‑l iubeas­cã. Sunt des­tul de scâr­bit de mine însumi pen­tru a mai putea fi de alt­ci­ne­va. Stiu cã omul, dupã chi­pul lui Dum­ne­zeu, este Tainã si Iubi­re, dar mai stiu cã aceas­tã iubi­re se poa­te schim­ba în urã. Res­pect Tai­na si nu astept nimic în schimb. Tri­mi­te-mi Tu, Doam­ne, iubi­rea, cãci ea este rodul haru­lui Tãu.

Sã bine­cu­vân­tãm, deci, sã încer­cãm sã deve­nim nu fiin­te de pose­siu­ne – care stã­pâ­nesc si sunt stã­pâ­ni­te –, ci fiin­te de bin­e­fa­ce­re. Reci­pro­ci­ta­te fãrã mar­gini a bine­cu­vân­tãrii: sã‑L bine­cu­vân­tãm pe Dum­ne­zeu care ne bine­cu­vin­tea­zã, sã bine­cu­vân­tãm tot ceea ce exis­tã, în lumi­na Sa, fãrã sã uitãm cã bine­cu­vân­ta­rea, pen­tru a nu se trans­for­ma în “grãi­re în desert” tre­bu­ie sã devinã “bin­e­fa­ce­re”. Da, sã punem în prac­ti­cã bine­cu­vân­ta­rea pri­mi­tã, sã ne supu­nem la tot ce este via­tã, pen­tru a o împlini si pen­tru ca ea sã devinã binecuvântare.

Rugã­ciu­nea sfân­tu­lui Efrem suge­rea­zã exact ce este de fapt asce­za: post, dar nu numai de hranã a tru­pu­lui, ci si de toro­pe­a­lã a sufle­tu­lui, pen­tru ca sã nu mai trãim numai cu pâi­ne (ima­gini, sune­te, pro­vo­cãri), ci cu tot cuvân­tul care iese din gura lui Dum­ne­zeu (Matei 4, 4). Sã pos­tim de patimi, de dorin­ta de a stã­pâni si de a osân­di, pen­tru a atin­ge ade­vãra­ta liber­ta­te de care vor­bea sfân­tul Ioan Scãra­rul: Fii ca si un împãrat întru lumi­na ta, stai ridi­cat întru sme­re­nie, porun­cind râsu­lui din tine: Du-te, si se duce (Matei 8, 9), lacri­mi­lor dulci: Vino, si vin, iar tru­pu­lui care nu mai este tiran, ci slu­gã: Fã aceas­ta, si face” (Sca­ra 7, 3).

 

Tra­du­ce­re: Ilea­na Grigore.

Din volu­mul: Oli­vi­er Cle­ment, Trei rugã­ciuni:Tatăl nos­tru, Rugã­ciu­nea Împãra­te ceresc, Rugã­ciu­nea Sfân­tu­lui Efrem Sirul 

Apa­ri­tie: Edi­tu­ra Reîn­tre­gi­rea din Alba-Iulia

Dis­tri­bu­ie:

Lasã un Rãspuns:

Lasă un Răspuns: