Explicarea icoanei Intrãrii Domnului in Ierusalim
Explicarea icoanei Intrării Domnului în Ierusalim (Floriile)
Este zugrăvită ca icoană praznicală, singură pusă pe tetrapopodul obişnuit pentru închinarea credincioşilor în ziua praznicului sau în catapeteasmă, în şirul icoanelor praznicelor împărăteşti.
Pe pereţii locaşului de închinare – în biserică – este zugrăvită în conca de nord a absidei naosului, în imediata vecinătate cu icoana Învierii (Voronet) sau în absida altarului – partea de sud (Dobrovat).
Intrarea Domnului în Ierusalim – fundamentare scripturistică a evenimentului
Icoana este descrisă de Sfinţii Evanghelişti: “Iar când S‑a apropiat de Ierusalim şi au venit la Betfaghe în Muntele Măslinilor, atunci Iisus a trimis pe doi ucenici, zicindu-le: Mergeţi în satul care este înaintea voastră şi îndată veţi găsi o asină legată şi un mânz cu ea; dezlegaţi‑o şi aduceţi‑o la Mine. Şi dacă va va zice cineva ceva, veţi spune că‑I trebuie Domnului; şi le va trimite îndată. Iar acestea toate s‑au făcut că să se plinească ceea ce s‑a zis prin proorocul ce zice: “Spuneţi fiicei Sionului: Iată Împăratul tău vine la tine blând şi şezând pe asină, pe mânz, fiul celei de sub jug. Mergând deci ucenicii şi făcând după cum le‑a poruncit Iisus, au adus asină şi mânzul şi deasupra lor şi-au pus Veşmintele, iar El a şezut pe ele. Şi cei mai mulţi din mulţime îşi aşterneau hainele pe cale, iar alţii tăiau ramuri din copaci şi le aşterneau înaintea Lui şi care veneau după El strigau zicând: Osana, Fiul lui David! S‑au mâniat şi I‑au zis: Auzi ce zic aceştia? Iar Iisus le‑a zis: Au niciodată n‑aţi citit că din gura copiilor şi a celor ce sug Ţi-ai pregătit laudă?” (Matei 21, 1–12, 15–16).
Sfinţii Evanghelişti Marcu şi Luca vorbesc numai de mânzul asinei nu şi de asină: “Mergeţi.. îndată veţi afla un mânz legat, pe care n‑a şezut până acum nici un om. Dezlegaţi‑l.” (Marcu 11, 2; Luca 19, 30).
Strigătele de primire exclamate de mulţime au fost variate, aşa cum se desprinde din Sfintele Evanghelii. Marcu: “Osana, bine este cuvântat cel ce vine întru numele Domnului! Binecuvântată este Împărăţia ce vine a Părintelui nostru David! Osana întru cei de sus!” (11, 9–10); Luca: “Binecuvântat este împăratul care vine întru numele Domnului! Pace în cer şi slavă întru cei de sus!”; Ioan: “Osana! Binecuvântat este cel ce vine întru numele Domnului, împăratul lui Israel!” (12, 13).
Sfântul Evanghelist Luca arată că şi “mulţimea ucenicilor bucurandu-se a început să laude pe Dumnezeu, cu glas tare, pentru toate minunile pe care le văzuseră” (19, 37), dintre care cea mai mare învierea lui Lazar, cum menţionează Sfintul Evanghelist Ioan despre mulţimi : “De aceea L‑a şi întâmpinat mulţimea pentru că auzise că El a făcut minunea aceasta – Învierea lui Lazar” (12, 17–18).
Sfântul Evanghelist Luca mai dă şi amănuntul: “Dar unii farisei din mulţime au zis către El: Invatatorule, ceartă-Ţi ucenicii! Şi El, răspunzând, a zis: Zic vouă: Dacă vor tăcea aceştia, pietrele vor striga” (19, 39–40).
Intrarea Domnului în Ierusalim (Floriile) – evoluţia compoziţiei icoanei de‑a lungul secolelor
Întreaga această măreţie a faptului dumnezeiesc, starea de bucurie sinceră a mulţimilor care au strigat pentru toate minunile pe care le văzuseră că şi starea de invidie şi răutate a fariseilor care reproşau Mântuitorului pentru strigătele ucenicilor şi o dată cu ele şi cele ale mulţimilor sunt înfăţişate de vechii noştri iconari cu toată iscusinţa cerută de importanţa faptului dumnezeiesc al Intrării Domnului în Ierusalim, fapt prin care Mântuitorul se deseopera şi este mărturisit de mulţimi ca “Împăratul lui Israel”, ca “Dumnezeu” (Luca, 19, 37).
Vechimea şi evoluţia compoziţiei icoanei ne este prezentată succint şi cuprinzător de unul din marii noştri istorici ai artei creştine: “Sculpturi pe sarcofage vechi ne arăta compoziţia orientală a scenei. În faţa lui Hristos, doi tineri înveşmântaţi în tunici scurte, unul îşi întinde mantaua pe drumul pe care înaintează acesta, iar celălalt se suie într-un copac. Hristos stă pe asin, cu amândouă picioarele de aceeaşi parte.”
În secolul VI, în manuscrise ilustrate, compoziţia se îmbogăţeşte: Doi apostoli urmează pe Hristos, copiii îl întâmpină cu frunze de palmier; arhitecturi înfăţişează Ierusalimul. Aceasta este şi dispoziţia scenei murale din Capadocia.
În secolele X şi XI însă, apar unele amănunte modificate. Vedem astfel, în biserică El-Nazar, privitori zugrăviţi la ferestrele Ierusalimului, ori, în alte monumente, aşezaţi între crenelele zidului de înconjur al oraşului.
Pictorii Apusului, în Europa, s‑au inspirat din aceeaşi tradiţie. La San Marco din Venetia, copiii, tinerii sunt rânduiţi într-un cortegiu ordonat. Iconografia bizantină se desparte de Capadocia şi de Apus, punând, în primul plan, evrei cu bărbi şi cu capul învăluit. Se văd copii mai puţini şi, uneori, unul singur; exemplu: Dafni.
Începând din secolele XI sau XII ideea bizantină şi-a făcut loc în Orient şi în Occident. Miniaturiştii evangheliarelor ilustrate în secolele X şi XI (care reproduc modele mai vechi) zugrăvesc, compoziţia pe două planuri, despărţite printr-un drum mărginit cu copaci. În depărtare, Hristos coboară dealul, călăuzit de un ucenic; tineri şi bărbaţi în vârstă, îmbrăcaţi în tunici scurte, îl aşteaptă în faţa porţilor Ierusalimului. Un copil îşi întinde haina pe cale, în faţa asinului, alţii ţin în mâini ramuri de palmier. În fundul scenei, pe marginea drumului o femeie înalţă o creangă de palmier în mâna dreaptă. Aflăm într‑o asemenea compoziţie un peisaj pictat în perspectivă.
Cu vremea, compoziţia pitorească se îmbogăţeşte. Interesant în această privinţă sunt mozaicurile din Capela Palatină şi din Basilica de la Betleem (sec. XI). În Serbia şi Macedonia, şi anume din secolul XIV până în secolul XVI, pictorii s‑au inspirat din exemplele bizantine. Păstrează totuşi, mai totdeauna, motivul oriental al celor doi copii care, unul lângă altul, îşi întind mantalele în calea lui Hristos.
Pictura în mozaic din Capela Palatină la Palermo (sec. XII) stă la originea compoziţiilor pitoreşti din Serbia şi păstrează, la rândul ei, note vechi din monumentele secolelor VI-XI. Scena este încadrată într-un peisaj de dealuri, zugrăvite în stânga, un palmier apare lângă zidul de incintă al Ierusalimului, pe dreapta, în pragul porţilor oraşului, vedem numeroşi tineri şi bătrâni, cu expresii deosebite. “Hristos vine din dreapta şi coboară poteca, aşezat pe asin alb. În stânga ţine un volumen închis iar cu dreapta face un gest de subliniere a cuvintelor pe care le spune Apostolului Petru, în picioare, în stânga Lui. Drumul e semănat cu verdeaţă. Copiii se dezbrăcă şi aştern mantiile în faţa lui Hristos. Apostolii îl urmează”.
La Mistra, scena din biserică Peribleptos (prima jumătate a secolului XIV) prezintă note noi : “Nu se vede oraşul; lângă asinul lui Hristos este pictat şi asinul cel mic, de care vorbeşte Evanghelia”. La Pantanassa (prima jumătate a sec. XV) “reapare oraşul”.
Dionisie de Furna, sintetizând tradiţia iconografică ajunsă până în vremea să şi calauzindu-se de textul Evangheliilor praznicului îndrumă: “O cetate şi în afară ei un munte şi Hristos şezând pe un măgăruş şi binecuvântând, iar dinapoi apostolii şi dinainte pe munte, un copac, iar în copac câţiva copii ce taie ramuri cu securile şi le aruncă jos iar un alt copil ce se urcă şi priveşte în jos spre Iisus; mai în jos de măgăruş iarăşi copii, unii purtând crenguţe, alţii inghesuindu-se, alţii asternandu-şi jos veşmintele, alţii aruncând ramuri de palmieri sub picioarele apostolilor; iar în afară porţii mulţime de iudei, femei şi bărbaţi, purtând în braţe ori pe umeri copii ce ţin la rândul lor ramuri, iar alţii îl privesc pe Hristos de pe ziduri şi de pe porţile lăturalnice ale cetăţii.”
Zugravii noştri au urmat îndeaproape îndrumările Erminiei lui Dionisie din Furna urmărind şi o simplificare a compoziţiei prin reducerea numărului persoanelor participante la evenimentul dumnezeiesc, aşa cum vedem în frescele bisericilor din secolele XV-XVI (Voronet, Dobrovat s. a.) şi chiar în icoanele praznicale din catapetesmele vechilor noastre biserici sau în icoanele praznicale care se aseaza pe iconostasul obişnuit pentru închinare în ziua praznicului.
Intrarea Domnului în Ierusalim (Floriile) – compoziţia artistică şi teologică a icoanei
Câteva observaţii se impun pentru a sublinia din adâncimea conţinutului teologic al icoanei Intrării Domnului în Ierusalim.
Chipul Mântuitorului ocupă locul central al compoziţiei; El stă pe asin – mânzul asinei – nu călare obişnuit, cu un picior pe o parte şi cu alt picior pe cealaltă parte, ci cu amândouă picioarele de aceeaşi parte. El este înfăţişat stând ca pe un tron; nu pe tronul slavei ci pe tronul smereniei, pe asin, animalul cel mai smerit socotit întotdeauna, faţa de cal, simbolul stăpânirii acestei lumi.
La acest înţeles al şederii Mintuitorului pe asin ne conduc atât cuvintele Evangheliei luate din prooroci (Isaia 62, 11; Zaharia 9, 9): “Bucură-te foarte fiica Sionului, iată împăratul tău vine la tine drept şi biruitor, smerit şi călare pe asin, pe mânzul asinei.” (Zaharia 9, 9) , cât şi textele liturgice ale slujbei praznicului.
“Pe scaun în cer şi pe mânz pe pământ fiind purtat, Hristoase Dumnezeule, lăuda de la îngeri ai primit şi cântare de la tinerii cei ce strigau: Binecuvântat eşti Cel ce vii să chemi pe Adam (Condacul praznicului).
“Şi în Sfânta Cetate ai intrat cu ucenicii Tăi, Şezând pe mânzul asinei, ca şi cum Te-ai fi purtat pe heruvimi, plinind propovăduirea proorocilor.” (Stihira, glas 4, de la Laude din ziua praznicului).
Aceasta o simţeau şi cei ce L‑au întâmpinat: “Vrând Tu, Doamne, să intri în Sfânta Cetate, stâlpări de copaci mulţimile purtau, laudandu-Te pe Tine Stăpânul tuturor şi vazandu-Te pe mânz, Te priveau ca şi cum ai fi fost pe heruvimi. Pentru aceasta strigau: Osana.”
Mântuitorul, purtat de mânzul asinei, se îndreaptă către mulţimi, cu mâna dreapta binecuvântând, iar în mâna stânga ţine volumenul închis, simbolul Evangheliei; deşi privirea se îndreaptă către mulţimi totuşi meşterul iconar nu înfăţişează faţa Mântuitorului din profil, faţa de noi care îl privim, ci, potrivit rânduielii iconografice şi datorită neîntrecutului sau meşteşug artistic el înfăţişează faţa din trei părţi încât cu privirea Sa ne cuprinde şi pe noi cei care stăm în faţa icoanei.
În unele icoane (Dobrovat) deşi cu mâna dreapta binecuvintează mulţimile, cu faţa se îndreaptă înapoi, fie către Apostoli, vrând a le spune că din aceste mulţimi, care strigă: “Osana”, se, vor ridica şi glasuri, nu peste mult timp, care, în vremea patimilor vor striga: “Răstigneşte‑L, răstigneşte‑L!”, sau către farisei, care cereau Mântuitorului să oprească strigătele, spunandu-le: “Dacă vor tăcea aceştia pietrele vor striga.”
În alte icoane (Voronet), Mântuitorul este înfăţişat stând pe asin către noi şi întors către mulţimi numai cu faţa, privindu-le cu sentimentul celor ce se vor întâmpla în timpul patimilor când, aşa cum s‑a amintit mai sus, din rândul mulţimilor vor striga: “Răstigneşte‑L!”
“Şederea pe mânz însemnă, potrivit comentarului liturgic al praznicului, întoarcerea neamurilor neînfrânate de la necredinţă la credinţă” (Idiomela, glas 8, de la Doamne strigat-am, Vecernia de Duminică seara din saptamina Patimilor) sau Răscumpărătorul nostru cel drept a şezut pe mânz că să piardă cutezanţă cea dobitoeeasca a vrăjmaşilor, care nu strigă: “Toate lucrurile lăudaţi‑L pe Domnul şi-L preaînălţaţi în toţi vecii” (Cântărea 8 din canonul Utreniei praznicului).
Mântuitorul a venit în lume să nimicească păcatul, sub toate formele lui, nu numai sub cea a cutezanţei, şi să aducă pe om la starea de integritate în care a fost creat, a cărui menire este să laude pe Făcătorul sau, pe Dumnezeu.
“Pe mânz tânăr, încălecând Împăratul Tău, Sioane, Hristos a venit să strice înşelăciunea idolilor cea necuvântătoare şi să oprească pornirea cea neoprita a tuturor neamurilor, ca toţi să cânte: “Toate lucrurile lăudaţi‑L pe Domnul” (Ibidem).
Deşi Mântuitorul intră în Ierusalim călare pe cel mai smerit animal, totuşi mulţimile L‑au primit ca pe un împărat, pe împăratul lui Israel; aceasta, pentru c‑a însuşi Duhul Sfânt i‑a luminat şi îndemnat să înţeleagă şi să mărturisească pe împăratul lui Israel: “Prea Sfântul Duh, Cel ce a învăţat pe Apostoli să grăiască cu alte limbi străine, Acelaşi a îndemnat şi pe tinerii evreieşti cei fără de răutate să strige: Osana, Celui dintru înălţime; Bine este cuvântat Cel ce vine, împăratul lui Israel” (Stihirea, glas 1, de la Litia praznicului).
Mulţimile au strigat, marturisindu‑L pe Mântuitorul ca împăratul lui Israel, deci nu la îndemnul Apostolilor ci la îndemnul Duhului Sfânt, îndemn care a putut lucra în inimile cele fără răutate. De aceea Apostolii sunt înfăţişaţi în icoană mergând în urma Mântuitorului, nedumeriţi de măreţia faptului dumnezeiesc: “Acestea nu le-au înţeles ucenicii Lui la început, dar când S‑a preaslăvit Iisus, atunci şi-au adus aminte că acestea erau scrise pentru El şi că acestea I le-au făcut Lui” (Ioan 12, 16), ba au strigat şi ei, o dată cu mulţimile care veneau în urmă cu ei: “Toată mulţimea ucenicilor bucurându-se, a început să laude pe Dumnezeu, cu glas tare, pentru toate minunile pe care le văzuse” (Luca 19, 37), “iar mulţimile care mergeau înaintea Lui şi care veneau după El strigau zicând: Osana!” (Matei 21, 9).
“Iconarii, cel mai adesea, înfăţişează mergând în urma Mântuitorului numai ceata ucenicilor, toată sau numai doi, cum vedem nu numai în icoanele vechi ale începutului vieţii creştine, ci şi în cele de mai târziu, în secolul al XVII-lea, cum vedem într-unul din vechile noastre manuscrise miniate.”
Intrarea Domnului în Ierusalim nu este numai un fapt de cunoaştere şi de mărturisire a Sa ca Împărat-Dumnezeu ci şi un fapt de înnoire a omului şi o dată cu el a întregii creaturi sau cunoaşterea şi mărturisirea lui Dumnezeu este un act de înnoire, iar prin starea de înnoire, sau numai în această stare de înnoire duhovnicească, putem să cunoaştem şi să-L mărturisim pe Dumnezeu, laudandu‑L.
Starea de înnoire este biruinţa virtuţii asupra păcatului care înseamnă moarte deci şi reuşita vieţii asupra morţii, biruinţa totală fiind învierea cea obştească. Starea de înnoire fiind un lucru duhovnicesc ea se manifestă printr‑o stare de bucurie care se mărturiseşte prin simboluri sau semne masteriale purtătoare de simboluri ale unei stări spirituale-duhovnioesti, în cazul de faţă stâlpările sau ramurile de finic pline de seva primăverii pe care mulţimile le purtau în mâini şi strigau cu glas de bucurie: “Osana!”
Comentarul liturgic este limpede: “Pruncii semnele biruinţei purtând, Ţie, Biruitorului morţii, strigăm: Osana!” (Troparul praznicului).
Înnoirea are ca treaptă premergătoare înlăturarea patimilor cu rugăciuni luminătoare şi ţinând ramuri de virtuţi să ne sârguim a întâmpina pe Hristos, pe care‑L aşteptăm să încalece pe mânz “şi gatindu-Se spre patimi, ca să ne mântuiască pe noi” (Tropar de la Pesna 9 de la Utrenia de Marţi în Săptămână Patimilor).
“Curăţindu-ne sufletele, să lăudam pe Hristos prin credinţă, cu ramuri înţelegătoare, ca şi pruncii, strigând cu glas mare Stăpânului: “Bine eşti cuvântat!” (Sedelnă, glas 4, după a doua stihologie de la slujba Utreniei praznicului).
“Şi munţii, adică neamurile cele potrivnice, cu inimile împietrite, de faţa Ta s‑au veselit, cantandu-Ţi Ţie cântare de biruinţă” (Tropar Pesna 1, de la slujba Praznicului), iar El venind în Ierusalim, spre Patima cea de bună voie, poporul cel ce şedea întru întuneric şi în umbra morţii, luând semnele biruinţei, adică ramuri de copaci şi stâlpări de finic, mai înainte închipuind învierea, L‑au întâmpinat.” (Rugăciunea binecuvântării sălciilor).
Înnoirea duhovnicească este pârga învierii noastre cea de obşte, simbolizată prin ramurile de copaci şi stâlpările de finic şi arătată mai înainte prin învierea lui Lazar: “Învierea cea de obşte mai înainte de Patima Ta încredinţând‑o, Hristoase Dumnezeule, pe Lazar din morţi l-ai sculat. Pentru aceasta şi noi ca pruncii semnele biruinţei purtând, Ţie, Biruitorul morţii, strigăm: Osana!” (Troparul praznicului).
Starea noastră de înnoire adusă prin întruparea Fiului lui Dumnezeu şi împărtăşită şi în faptul Intrării în Ierusalim se păstrează şi creşte prin faptele cele bune, prin virtuţi, vorbind în general, care sunt că şi stâlpările cu care mulţimile au întâmpinat pe Domnul.
“Să ne veselim aducând lui Hristos şi noi acum, că pruncii aceia, stâlpări de virtuţi; să-I întindem haine de fapte dumnezeieşti şi cu taină să-L primim în suflete”; “Stâlpări de fapte bune, să aducem fraţilor, lui Hristos Dumnezeu.” (Stihiri, glas 6, de la Doamne strigat-am, de la Vecernia mică a praznicului). “Să aducem stâlpări de înţelepciune.”; “Să pregătim virtuţile ca nişte ramuri şi ca nişte stâlpări, spre întâmpinarea împăratului.” (Tropar, Pesna 8, de la Tricantarea din Joia Săptămânii Floriilor).
Pentru a sublinia starea de înnoire duhovnicească împărtăşită de Mântuitorul prin dumnezeiescul fapt al Intrării în Ierusalim, iconarul teolog înfăţişează hainele aşternute în calea Mântuitorului peste care El trebuia să treacă în culoarea albă, simbolul curăţiei sufletului (“Spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpadă mă voi albi”, Psalmul 50), chiar şi asinul este înfăţişat în alb, arătând prin aceasta că şi firea neraţională s‑a împărtăşit de o stare de înnoire, ca o pârgă, o dată cu cea a omului (Români 8, 21).
Prezenţa copiilor este permanentă în icoana praznicului, unul sau doi suiţi în copac, finic, pentru a tăia ramurile necesare iar unul înaintea asinului aranjând hainele şi stâlpările puse pe cale pentru a călca pe ele Mântuitorul, Care stă pe asin. Copiii sunt simbolul nevinovăţiei şi al curăţiei sufleteşti care deşi datorită vârstei lor nu pot să facă prea multe dar aduc laudă lui Dumnezeu, mai mult decât cei înaintaţi cu vârsta anilor dar gârboviţi de povara păcatelor, a împietririi inimilor.
Prezenţa şi fapta lor au fost spuse mai dinainte de prooroci cu privire la Intrarea Domnului în Ierusalim (Psalmul 8, 3). Aceştia au întâmpinat cu strigăte pe Mântuitorul la intrarea în Cetate, deşi Evangheliile nu menţionează; se înţelege de la sine că de la o asemenea adunare ei nu puteau lipsi şi, mai ales ei, copiii, prezenţi ca în toate împrejurările de acest fel, ei au strigat şi după ce Mântuitorul a intrat în Ierusalim şi apoi în templu; strigătele lor nevinovate, sincere au făcut însă pe arhierei şi cărturari să se mânie şi să reproşeze Mântuitorului (Matei 21, 15).
Asinul care poartă pe Mântuitorul păşeşte mâncând din ramurile de copaci aşternute de mulţimi. Zugravul-teolog a înfăţişat în acest fel asinul pentru a arăta că intrarea Mântuitorului în Ierusalim, triumfală, se face nu ca a oamenilor veacului vrednici de o asemenea intrare, călari pe cai; Mântuitorul foloseşte asinul, cel mai umil animal, şi acesta, păşind în toată voia lui, biruit de frăgezimea ramurilor de copaci şi nu este nici măcar condus de cineva pentru a da faptului un aspect de intrare triumfală, solemnă; nu era nevoie de aceasta pentru că cei care au ieşit în întâmpinarea împăratului lui Israel nu erau mănaţi de măreţia din afară a faptului, care lipsea cu totul, ci mulţimile erau mănate, să întâmpine cu bucurie, de Duhul Sfânt, Care stăpânea în acel moment inimile lor, ale celor fără răutate: “Mulţimea cea fără răutate, firea care încă era pruncească, cu dumnezeiasca cuviinţă Te‑a lăudat pe Tine Împărate al lui Israel şi al îngerilor. Cu stâlpări de finic şi cu ramuri, Hristoase Te‑a lăudat mulţimea şi a strigat: “Bine eşti cuvântat!” (Pesna 7 slujba praznicului).
Compoziţia icoanei, cortegiul faptului, se desfăşoară nu cum ne-am fi aşteptat, realist, pe orizontală ci pe verticală; chiar şi acolo unde orizontala este mai întinsă, nu cu mult decât verticala, se desfăşoară tot într-un cadru pe un plan adunat, cu o tendinţă de înălţare; aceasta pentru a sugera ideea şi învăţătura teologică a faptului dumnezeiesc de coborâre a lui Dumnezeu la om, la oameni, “că toţi să fie una” şi să-i ridice din adâncul păcatului la înălţimea împărăţiei celei cereşti.
“Sioane, munte Sfânt al lui Dumnezeu şi Ierusalime, ridică-ţi ochii tăi împrejur şi vezi pe fiii tăi adunaţi întru tine; că iată au venit de departe să se închine împăratului Tău. Pace spre Israel şi mântuire neamurilor” (Pesna 5, Utrenia praznicului).
“Mulţimea cea de Dumnezeu aleasă a sfinţilor sihăstri, împreună cu poporul, adunaţi-vă să întâmpinaţi cu stâlpări pe Hristos, strigând: “Bine eşti cuvântat!” (Stihiră, glas 4, la Doamne strigat-am de la Vecernia de joi seara pentru Vinerea Săptămânii Floriilor).
“Doi sfinţi apostoli, care Te ştiau pe Tine, Hristoase, că eşti Unul din Treime, au fost trimişi acum de Tine că să aducă mânzul, fiul asinei, precum scrie; pe care smerindu-Te ai şezut. Îndură-Te că să găseşti cu voia Ta şederea întru înălţime a tuturor celor ce Te iubesc pe Tine.” (Ibidem)
Arhitectura clădirilor Cetăţii Ierusalimului că şi muntele, se desfăşoară pe verticală; muntele este înfăţişat cu piscuri abrupte, foarte înalt pentru a sugera ideea de înălţare spre cele înalte, de înnoire şi bucurie a întregii lumi: “Să vestească veselie mare pentru milă; dealuri şi toţi munţii şi lemnele dumbrăvii să salte.” (Pesna 4 de la slujba Praznicului)
Numărul mulţimilor care au întâmpinat pe Mântuitorul este redus la minimum cuprinzând totuşi toate stările sociale şi vârstele: copii şi vârstnici, femei şi bărbaţi, fariseii şi cărturării, înfăţişând pe fiecare cu starea sa sufletească cu care a participat la dumnezeiescul fapt al intrării Domnului în Ierusalim; este geniul artei icoanei şi învăţătura Bisericii Ortodoxe privind teologia sa vizuală cu aceeaşi sobrietate pe care o vedem şi în Sfânta Scriptură, mai ales în Sfânta Evanghelie.
Intrarea Domnului în Ierusalim – Duminica Floriilor
Intrarea Domnului în Ierusalim, petrecandu-se a doua zi, după Sâmbătă, în ziua cea dintâi a săptămânii, Duminica, această Duminică este numită în cărţile de slujba Duminica Stâlpărilor, pentru că Mântuitorul a fost întâmpinat cu stâlpări, ramuri de finic şi alţi copaci existenţi în Ţara Sfântă.
Poporul nostru dreptcredincios numeşte de obicei această Duminică, şi este menţionată încă din vechime şi în cărţile de slujbă, Duminica Floriilor sau Floriile. Niciodată în vorbirea obişnuită poporul nostru nu zice Duminica Stâlpărilor.
Potrivit rainduielii liturgice, în această zi sunt aduse la biserică ramuri de salcie care la timpul sau sunt binecuvântate printr‑o rugăciune specială şi apoi împărţite credincioşilor pe care le ţin în mâna în timpul slujbei şi apoi le iau cu ei acasă, că cele care sunt împărtăşite de binecuvântarea praznicului şi le păstrează, folosindu-le pentru nevoile duhovniceşti ale familiei şi cuprinsului gospodăriei (Simeon Florea Marian)
Smicelele, ramurile de salcie aduse în Duminica Floriilor, sunt în stare de vegetaţie înaintată, cu acei “mitisori” care sunt, din punct de vedere botanic, florile lor deci salcia este înflorită, semn sigur al venirii primăverii, când întreaga fire amorţită în timpul iernii începe să revină la viaţă, să învie. Deci aducând în Duminica Stâlpărilor ramuri de salcie înflorită zicem că de aici poporul nostru a dat Duminicii Stâlpărilor denumirea de Duminica Floriilor.
Mai este şi o altă explicaţie, potrivit căreia denumirea de sărbătoarea Floriilor, dată Duminicii Stâlpărilor, intrării Domnului în Ierusalim, vine de la o sărbătoare a românilor, Floralia, adică sărbătoarea închinată florilor sau zeiţei florilor, sărbătoare care avea loc, cum era şi firesc, la început de primăvară când începeau să înflorească pomii şi iarba câmpului.
Imbisericirea unei asemenea sărbători era un lucru obişnuit în viaţa strămoşilor noştri care au îmbrăţişat creştinismul nu numai în timpul apostolic, cel mai devreme, dar şi cu cea mai mare uşurinţă de asimilare că cei care aveau o credinţă aproape monoteistă, adică henoteista, cum bine se ştie.
Creştinismul nostru a increstinat “colindele” şi mai ales sărbătorile păgâne închinate soarelui, înglobând această sărbătoare celei a “Soarelui dreptăţii”, lui Hristos Dumnezeu, îndeosebi Naşterii Domnului; această sărbătoare păgână nu era în religia nerevelata altceva decit o, înstrăinare a închinării primilor oameni Făcătorului cerului şi al pământului, Celui care a făcut luminători pe tăria cerului în ziua a patra, închinare prin care, ca urmare a păcatului, omul a cinstit făptura în locul Făcătorului ei (Români 2, 25).
Deşi florile salciei nu sunt atât de atrăgătoare sau prea parfumate faţă de multe altele, totuşi poporul nostru care foloseşte ramurile de salcie înflorită în Duminica Stâlpărilor a numit sărbătoarea, Duminica Floriilor sau simplu Floriile, aceasta pentru a exprima bucuria mare a sărbătorii pe oare o trăieşte şi mai ales mesajul teologic-bisericesc al sărbătorii: înnoirea, învierea pe care nu poate să o simbolizeze şi exprimă în chipul cel mai plenar decât floarea.
Firea omului pământului nostru strămoşesc, firea florei ţării noastre clocoteşte în chip tainic şi izbucneşte în chip vădit de bucuria primăverii, atât a celei a firii neraţionale cât şi mai ales a firii raţionale, a omului, fiul credincios al Bisericii moşilor şi strămoşilor noştri.
În această zi de Florii numărul mare de credincioşi, şi în zilele care urmează, se înnoieşte şi se umple de nemărginită bucurie prin Sfânta Taină a Spovedaniei şi apoi a Cuminecăturii, precum bucuria Întâmpinării Domnului când a intrat în Ierusalim a fost prelungită şi după intrarea Sa în Sfânta Cetate, în Templu, prin glasul copiilor care strigau: “Osana”, aşa şi bucuria Floriilor, a Intrării Domnului în Ierusalim este prelungită deci în zilele următoare primind pe Domnul Euharistie în trupurile şi sufletele lor curăţite prin Sfânta Taină a Spovedaniei.
Dacă icoană Intrării Domnului în Ierusalim plasticizează, înfăţişează, în linii şi culori, faptul dumnezeiesc descris de cuvintele Evangheliei, întipărind deci mai limpede chipul şi mesajul praznicului, denumirea de Florii vine să îmbogăţească şi să sublinieze înţelesul adânc duhovnicesc al faptului dumnezeiesc şi la care facem părtaşă şi firea lumii florale, a florei pământului nostru strămoşesc.
Suntem singurii care facem părtaşă sărbătorii flora sub chipul ei plenar: în starea de înflorire. În toate Bisericile creştine sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim se numeşte simplu Duminica Stâlpărilor. Înţelegem şi de aici mesajul icoanei, acela de a înfăţişa chipul lumii înnoite; orice sărbătoare împărătească – praznic împărătesc – este un fapt duhovnicesc de înnoire, de restaurare, de întoarcere a chipului lumii la “frumuseţea cea dintâi”, prin harul lui Dumnezeu adus de întruparea Sa.
Starea noastră de înnoire cu care vom fi îmbrăcaţi la învierea obştească este înfăţişată de textul liturgic din Săptămâna Floriilor şi sub chipul înfloririi: “Că în locul acestor răni trupeşti de acum, strigă sfinţii mucenici, îmbrăcăminte luminată va înflori nouă la înviere” (Stihiră, glas 5, de la Stihoavna Utreniei de Joi din Săptămâna Floriilor), înflorirea fiind starea plenară a frumuseţii şi a bucuriei lumii.
Termenul este foarte des folosit de imnografii Bisericii, termen faţă de care poporul nostru a fost foarte receptiv folosindu‑l, cum vedem, cu dreapta socoteală şi cu adânc simţ teologic şi în denumirea praznicului Intrării Domnului în Ierusalim – Floriile.
+ Pimen Suceveanul
Lasã un Rãspuns: