Sfânta Treime. Cincizecimea
Sfânta Treime. Cincizecimea
Această sărbătoare e cunoscută sub mai multe denumiri: Pogorârea Duhului Sfânt (care aminteşte de ceea ce s‑a întâmplat în respectiva zi), Cincizecimea (dat fiind faptul că acest lucru s‑a întâmplat la cincizeci de zile de la Înviere) şi – în popor – Rusaliile. Din punct de vedere dogmatic, această sărbătoare este la fel de importantă ca Învierea Domnului.
Una dintre cele mai semnificative sărbători a le creştinismului, Pogorârea Duhului Sfânt sau Rusaliile constituie momentul fundamental al Bisericii, prin care se formează prima comunitate de credincioşi, iar Sfinţii Apostoli devin martori ai Învierii şi vestitori ai mesajului Său. Mântuitorul le făgăduise ucenicilor Săi că ori de câte ori vor fi prigoniţi din pricina numelui Său, Duhul Sfânt îi va întări şi le va da lor a grăi (Matei X, 19–20).
Înainte de Înălţare, ucenicii Săi primesc de patru ori făgăduinţa că li se va trimite Mângâietor care va rămâne cu ei până la sfârşitul veacurilor.
La cincizeci de zile de la Înviere, aceste făgăduinţe se concretizează, iar Sfântul Luca, autorul lucrării Faptele Apostolilor, descrie momentul Pogorârii Duhului Sfânt peste sfinţii apostoli în chip văzut, asemenea unor “limbi de foc” : “Şi când a sosit ziua Cincizecimii, erau toţi împreună în acelaşi loc. Şi din cer, fără de veste, s‑a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei. Şi li s‑au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei. Şi s‑au umplut toţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi” (F.A. 2, 1–4).
Sfântul Luca descrie fenomenul Pogorârii Sfântului Duh folosind imaginile vântului şi a limbilor de foc. Cu toate acestea, evenimentul rămâne o Taină, mai presus de realitatea terestră imanentă, drept pentru care Sfântul Luca introduce în text conjuncţia comparativă „precum, asemenea, ca “. În acest fel, Pogorârea Sfântului Duh peste sfinţii apostoli şi, implicit, peste toţi credincioşii botezaţi, reprezintă o realitate istorică ale cărei profunzime, importanţă şi roade depăşesc raţiunea şi copleşesc spiritul omenesc. Ea provoacă extaz, uimire, este o bucurie neexperimentată până atunci de puterile spirituale ale omului şi se adresează exclusiv acestora. Această bucurie este extrem de sugestiv exprimată de Cuvintele Mântuitorului : Vă veţi întrista, dar întristarea voastră în bucurie se va schimba.
Femeia, când naşte, întristare are, căci i‑a sosit ceasul ei; iar după ce naşte copilul, nu-şi mai aduce aminte de durere, pentru bucuria că s‑a născut un om în lume. Deci şi voi întristare aveţi acum, dar iarăşi vă voi vedea şi se va bucura inima voastră şi bucuria voastră nimeni nu o va lua de la voi. Şi în acea zi nu Mă veţi întreba nimic” (Ioan XVI, 5–6, 16–23). Această bucurie o vor experimenta şi cei de faţă prin ascultatea cuvintelor apostolilor, iar apoi, în mod direct, prin primirea Sfântului Botez.
Lasã un Rãspuns: