Duminica a 3 – a din Post a Sfintei Cruci
Duminica a 3‑a din Post
A Sfintei Cruci
Cuv. Ioan Scărarul; Sf. Prooroc Ioad;
Sf. Euvula, mama Sf. Pantelimon
Sfânta Evanghelie după Marcu, Capitolul 8, 34–38.
A Sfintei Cruci
34. Şi chemând la Sine mulţimea, împreună cu ucenicii Săi, le‑a
zis: Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia
crucea şi să-Mi urmeze Mie.
35. Căci cine va voi să-şi scape sufletul îl va pierde, iar cine va
pierde sufletul Său pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela îl va
scăpa.
36. Căci ce‑i foloseşte omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi
pierde sufletul?
37. Sau ce ar putea să dea omul, în schimb, pentru sufletul sãu?
38. Căci de cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele, în
neamul acesta desfrânat şi păcătos, şi Fiul Omului Se va ruşina de
el, când va veni întru slava Tatălui său cu sfinţii îngeri.
Sfânta Evanghelie după Marcu, Capitolul 9, 1.
1. Şi le zicea lor: Adevărat grăiesc vouă că sunt unii, din cei ce stau aici, care nu vor gusta moartea, până ce nu vor vedea împărăţia lui Dumnezeu, venind întru putere.
Din Înțelepciunea Sfântului Ioan Scăraru
‐ Despre iubirea de Dumnezeu
Iubirea este, după calitatea ei, asemănare cu Dumnezeu pe cât e cu putinţă muritorilor; după lucrarea ei, e o beţie a sufletului; după efectul ei, este izvor de credinţă, abis al îndelungii răbdări, ocean al smereniei.
De această beţie duhovniceasca au fost beţi apostolii şi martirii, cei dintâi străbătând toată lumea întru osteneală şi osârdie, ceilalţi vărsându-şi sângele ca pe o apă din mădularele tăiate şi suferind chinurile cele mai
mari fără să slăbeasca cu sufletul.
“Dumnezeu este iubire” iar acela care încearcă să‑L definească este un orb care încearcă să măsoare nisipul de pe fundul mării.
- Despre iubirea de aproapele
Cel ce iubeşte pe Domnul a iubit mai-nainte pe aproapele său.
Dragostea este lepădarea oricarui gând potrivnic faţă de aproapele nostru. Cel care spune ca Îl iubeşte pe Domnul, dar în acelaşi timp urăşte pe fratele său, este asemenea celui care-şi închipuie în somn că aleargă.
Despre Sfânta Cruce
Extras din: Ne vorbeşte Părintele Cleopa – vol. 1–10
Editura Episcopiei Românului 1995–2000
Cuvântul Crucii pentru cei ce pier este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu.
De câte ori auziţi cuvântul ” Cruce “, să nu înţelegeţi ca sectarii cei nebuni, ca baptiştii, adventiştii,
evangheliştii, penticostalii, nazarinenii, pocăiţii, secerătorii, tudoriştii, martorii lui Iehova şi toţi ceilalţi sectari, care bântuie lumea; gurile sectare cele hulitoare, care au umplut lumea şi care vatămă ţărîna lui Dumnezeu-Cuvântul. Să nu gândiţi despre Sfânta Cruce ca ei, ci aşa să înţelegeţi şi să ţineţi minte că, cuvântul ” Cruce ” are îndoită putere şi taină. Îndoită este Crucea, îndoite sunt
înţelesurile Crucii. Să înţelegeţi despre Sfănta Cruce nu aşa ca cei scurţi la minte şi neînţelepţi, care nu vor să se închine mântuitoarei Cruci a lui Hristos, cum zice Sfântul Apostol Pavel. Lasă‑i să hulească pentru ca i‑a întunecat satana, le‑a pus pecetea pe frunte mai intai, adică unde stă creierul mare, ca să nu creadă. Le‑a pus pecetea pe mâna dreaptă, ca să nu o ridice la frunte şi să facă semnul cel mântuitor al preacinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci a lui Hristos. Deci să ştiţi că îndoit este omul, îndoită este şi Sfânta Cruce. Nu vezi la om un ipostas în două firi ? O parte se vede, adică trupul, una nu se vede, adică sufletul, pentru că este de natură nevăzută. Aşa şi Crucea să o înţelegem.
Una este Crucea materială, văzută, şi alta cea tainică, mistică şi nevăzută, pe care o purtăm în inima noastră. În Sfânta Evanghelie auzim zicând aşa : Şi stătea lângă crucea Lui mama Lui, Maria lui Cleopa şi Maria Magdalena.
Auzi ? Stăteau lângă crucea Lui. Deci, înţelege că a sta lânga crucea Lui, nu înseamnă a sta lângă crucea spirituală, ci lângă una materială. Crucea de lemn a lui Hristos, lângă care stătea Maica Domnului, Maria lui Cleopa şi Maria Magdalena. Când veţi auzi:Pogoară-Te de pe Cruce,se înţelege Crucea lui Hristos cea de lemn pe care era răstignit.
Şi când veţi auzi că s‑au dus evreii la Pilat si l‑au rugat : ” Ne rugam ţie, zdrobeşte fluierele picioarelor celor răstigniţi, ca să‑i dăm jos de pe cruce, să nu‑i apuce ziua sâmbetei “, că mare era ziua sâmbetei aceleia la iudei. Şi aici înţelegem tot crucea cea de lemn, nu cea spirituală. Iar când veţi auzi în Sfânta Evanghelie pe Hristos, zicând : Cel ce nu-şi ia Crucea şi nu-Mi urmează Mie, nu este vrednic de Mine, să nu înţelegeţi crucea cea de lemn, ci crucea spirituală, nevăzută. Deci, băgaţi de seamă, că Hristos îndoită cruce a purtat. Una în suflet : suferinţa, răbdarea, usturimea, durerea, ruşinea, scuipările, mâhnirile şi întristarea; şi toate câte le ducea în suflet formau crucea cea spirituală a Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Iar a doua cruce, cea de lemn, a purtat‑o pe umerii Săi şi S‑a răstignit de bunăvoie pe ea, pentru mântuirea lumii. Şi Sfântul Apostol Pavel a purtat două cruci : Mie să nu-mi fie a mă lăuda, decât în Crucea Domnului nostru Iisus Hristos. Dar el a dus şi cealaltă cruce, cum singur spune : În bătăi, în suferinţe, în posturi, în friguri, în primejdii de la neamuri, în primejdii pe mare, în primejdii pe uscat, în primejdii de la neamul meu, în primejdii de la fraţii cei mincinoşi.
Deci să ştiţi, când vă atacă sectarii pentru Sfânta Cruce, ei o iau numai pe cea de a doua, numai crucea suferinţelor, nu şi pe cea materială. Noi o luăm şi pe cea dintâi, că aşa a dus‑o Hristos. El a dus o cruce de lemn în spate şi o cruce a suferinţelor în sufletul Său, până la moarte şi moarte pe cruce.
Crucea, este biruinţă, Crucea este steagul lui Hristos, Crucea este arma cu care Hristos a biruit puterile iadului şi ale morţii. Deci vai şi amar şi
blestemat şi de trei ori blestemat este acela care nu se închină cinstitei şi
de viaţă făcătoarei Cruci a lui Hristos ! Îndoit este omul, şi îndoită cruce trebuie să poarte, cum arăta Sfântul Efrem Sirul şi Sfântul Chiril al Ierusalimului, care zice : ” O, creştine, nici un lucru să nu faci, până nu faci semnul Sfintei Cruci, când pleci în călătorie, când începi lucrul, când te duci să înveţi carte, când eşti singur şi când eşti cu mai mulţi; pecetluieşte-ţi cu Sfânta Cruce fruntea ta, trupul tău, pieptul tău, inima ta, buzele tale, ochii tăi, urechile tale şi toate ale tale să fie pecetluite cu semnul biruinţei lui Hristos asupra iadului. Şi nu te vei mai teme atunci de farmece sau descântece sau de vrăji. Că acelea se topesc de puterea Crucii, ca ceara de la faţa focului şi ca praful în faţa vântului.
Aşadar, ne-am adus aminte mai întâi de simbolurile crucii, apoi de îndoita cruce – cea materială şi cea spirituală.
Predică de Preot Ioan Ioanicescu:
Pe calea urcuşului duhovnicesc al Sfântului şi Marelui Post al Paştelui, Biserica noastră a rânduit în fiecare duminică câte un popas întăritor, care să ne reîmprospăteze puterile, până ce vom ajunge la Sfânta Înviere a Domnului, prin amintirea unor momente sau evenimente din istoria mântuirii neamului omenesc. Aşa se face că Duminica a 3- a din Postul Mare este destinată cinstirii Sfintei Cruci, altarul de jertfă al creştinătăţii şi simbolul mântuirii neamului omenesc în Iisus Hristos.
În acest context, ne stau la inimă rostirile Mântuitorului din pericopa evanghelică din această zi: „Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-mi urmeze Mie!”. Rostiri care, parcă, ne sunt adresate şi nouă astăzi şi vor fi adresate tuturor, până la sfârşitul neamurilor. Fie-mi îngăduit a analiza pe rând aceste patru sentinţe, la nivelul şi chemările veacului în care trăim.
„De voieşte cineva să vină după Mine…” Ce‑a vrut să spună prin aceasta Mântuitorul? A vrut să spună că „a merge după El”, adică a‑I urma învăţăturile şi poruncile, e la voia noastră. Adică e la voia noastră să ne ducem la întâlnire cu El (în Biserica Lui), sau să ne vedem de treburile noastre. Suntem liberi. E marele privilegiu care ne‑a fost dat încă de la creaţie. E marea taină a lumii oamenilor. E de la sine înţeles însă că „libertatea” pe care a dat‑o Dumnezeu oamenilor, nu e o libertate fără termeni de alegere, fără arătarea căilor care stau în faţa aptitudinilor noastre. Dumnezeu le‑a arătat oamenilor calea spre Sine şi le‑a descoperit cum se merge pe ea şi unde se ajunge. Pe această libertate şi‑a clădit El sistemul creaţiei, lăsând la libera alegere a oamenilor asumarea răspunderii de a fi cu El, sau nu. Aşadar, prin expresia „de voieşte cineva,” înţelegem că Dumnezeu ne dă libertatea de a‑L urma sau nu!
Al doilea pas al chemării este: „să se lepede de sine.” Aşadar „dacă voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine.” Ce vrea să însemne această sintagmă? Ce este lepădarea de sine? Înseamnă oare aceasta să ne lepădăm de identitatea noastră, de „eul” nostru? De „sinele” care ne deosebeşte de alţii? Să ne negăm voinţa, dorinţele, idealurile? Să ne lepădăm de apartenenţa noastră la o naţiune, la o familie? Nicidecum.
Lepădarea de sine înseamnă, în limbaj scripturistic, a ne lepăda de „ego”, de egoism, de acel „eu” din care se naşte mândria, orgoliul, slava deşartă. Zicem noi câteodată: „cutare e plin de sine,” în sensul că acel ins este ca un vas plin cu apa lui, în care nu mai încape nicio picătură din apa altcuiva. E plin de el însuşi şi de părerile lui despre sine.
Al treilea comandament al chemării Mântuitorului din Evanghelia despre care facem vorbire, care îndreptăţeşte citirea ei în Duminica Crucii este: „Să-şi ia crucea sa.” Adică „de voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-mi urmeze Mie!” Ce înseamnă oare să-şi ia omul crucea sa? Fără îndoială că nu înseamnă să-şi ia o cruce, s‑o poarte pe umăr şi să umble cu ea prin oraş sau prin sat. Doamne fereşte! Cel dintâi înţeles pe care îl are în vedere Mântuitorul când zice: ”să-şi ia crucea sa” e un îndemn ca fiecare să-şi asume destinul său pământesc. Crucea are înţeles de destin personal, nu în sensul de destin predestinat, ci în acela care e în limitele a ceea ce nu a depins de noi. Rezultă de aici că noi trebuie să ne luptăm cu destinul nostru cât putem. Dacă suntem bolnavi, să ne luptăm să ne facem sănătoşi, dacă suntem needucaţi, să ne luptăm să căpătăm educaţie, dacă suntem neştiutori, să luptăm să căpătăm ştiinţă ş.a. Aşadar, să ne luăm crucea şi s‑o purtăm ştiind că Dumnezeu, în înţelepciunea Lui, a ştiut ce face atunci când ne‑a dat‑o.
Un alt înţeles al crucii este şi acela de „suferinţă” în chip expres. Adică, să-şi accepte omul suferinţa pe care i‑a dat‑o Dumnezeu, şi de care nu poate scăpa prin nici unul dintre mijloacele omeneşti posibile. Să şi‑o ia atunci aşa cum i‑a dat‑o Dumnezeu, fără a ajunge la disperare, fără să cârtească împotriva cuiva. Aceasta înseamnă o asumare a crucii, adică a întâmplărilor vieţii aşa cum ţi-au fost ele date.
Şi, în sfârşit, cel de-al treilea sens se referă la simbolul crucii în sine, dedus din forma geometrică a crucii: o verticală şi o orizontală. Verticala ne aduce aminte că venim din cer şi vom merge în cer, iar orizontala ne aduce aminte că suntem fraţi întraolaltă şi că suntem sortiţi a trăi în comuniune unii cu alţii.
Ultimul popas din chemarea Mântuitorului din Evanghelia acestei duminici este: „…şi să-mi urmeze Mie!” Adică: cel ce voieşte să vină după mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea sa „şi să-mi urmeze Mie.” Cum adică să‑i urmăm Lui?- ar putea să se întrebe unii sau alţii. Că El nu mai este acum printre noi. Nu mai este biologic vorbind, dar este prezent permanent în Biserica Lui, în Sfintele Taine, este prezent în lucrarea ierarhiei pe care El a instituit‑o. Este prezent în fiecare Sfântă Liturghie, este prezent în noi, pentru că ne-am botezat în numele Lui şi ne-am împărtăşit cu Trupul şi Sângele Lui.
Aşadar, astăzi, în Duminica Crucii, trebuie să reţinem că urmarea lui Hristos e posibilă din orice stare şi din orice loc ne-am afla. El e în noi. Drumul spre El e spre interiorul nostru. Spre noi înşine. Întâlnirea cu El e acolo, în inima noastră. Şi de acolo străluceşte prin noi în afară. Urmarea Lui nu e spre în afară, ci spre înlăuntru. Tot acolo îl caută şi cei ce merg la biserică, şi cei ce merg la mânăstire. Pe aceste drumuri e mai uşor de întâlnit, căci facem drumul împreună cu El, precum Luca şi Cleopa spre Emaus. Amin!
Lasã un Rãspuns: