Evangelia zilei:

Durerea unui preot ortodox şi un rãspuns pe mãsurã

Mări­mea textului:
Mic | Mare

 

 

 

Durerea unui preot ortodox si un raspuns pe masura

Unde se ara­tã cã o mãr­tu­ri­si­re sin­ce­rã a Sfin­ti­lor Pãrin­ti este pri­mi­tã de catre unii ierarhi ca fun­damen­ta­lism, dar si solu­tia ce se ofe­rã aces­tei pro­ble­me este pe mãsu­ra împie­tri­rii celor de pe urmã

De curand am par­ti­ci­pat la o con­fe­rin­ta pre­o­teas­ca cu tema “Spo­ve­da­nie si Litur­ghie”, unde am ridi­cat urma­toa­re­le probleme.

1. Ce canoa­ne sa dam la spovedanie?
(aici in Arde­al, daca opres­ti de la spo­ve­da­nie, te parasc sate­nii la pro­to­po­pi­at si epi­sco­pie, si supe­ri­o­rii te pre­sea­za sa lasi dupa oameni)
Ierar­hul mi‑a ras­puns ca aces­te canoa­ne au fost date de Sfin­tii Parin­ti, nu de Dum­ne­zeu, asa ca nu mai tre­bu­ie tinute.

2.Am intre­bat daca pot face uz de pute­rea pre­o­teas­ca de a nu dez­le­ga paca­te­le beti­vi­lor care nu vor nici­cum sa se lase de betie. Ras­pun­sul epi­sco­pu­lui a fost ca nu e deloc bine sa facem asa.

3.Am intre­bat daca pot ama­na peni­ten­tul, sa vina alta data la spo­ve­da­nie cand vad clar ca nu e pre­ga­tit si vine din plic­ti­sea­la. Ras­pun­sul a fost NU.

4.Am intre­bat ce fac cu cano­nul care nu ma lasa sa impar­ta­sesc omul ce nu a pos­tit Pos­tul Mare. Nici vor­ba sa fie apli­cat, a fost raspunsul.

Ide­ea era ca Sfin­tii Parin­tii au fost doar oameni, ca Dum­ne­zeu Hris­tos a ier­tat pe paca­toa­sa… Pe loc n‑am avut inspi­ra­tia sa spun ca Sfin­tii Parin­ti au fost inspi­rati de Duhul Sfant. Caci m‑a repe­zit ca pun prea mul­te intrebari.

5.Am mai intre­bat des­pre slu­ji­rea cu gre­co­ca­to­li­cii. Aici au zis bine sa nu slu­jim impre­u­na, dar totusi…cu excep­tia cazu­lui in care cine­va ar tre­ce la gre­co daca nu am sluji la o inmor­man­ta­re de pil­da. Eu nu as mer­ge nici aco­lo, caci nu sunt de acord cu nici o slu­ji­re impreuna.

Insa pro­ble­ma aici in Arde­al este ca din cau­za gre­co­ca­to­li­ci­lor orto­do­xia s‑a cam dilu­at, nu mai tine canoa­ne­le, s‑a luat dupa ei si dupa cato­lici si pro­tes­tan­ti, si acum daca venim cati­va pre­o­ti tineri si incer­cam sa le rein­tro­du­cem, sun­tem ame­nin­tati pur si sim­plu de sate­ni ca trec la grecocatolici!

Situ­a­tia este deli­ca­ta! Aici trec sate intregi la gre­co-cato­lici, daca nu le con­vi­ne de preot.Or, se poa­te sa nu le con­vi­na nu numai daca are sca­deri, ci si daca e dras­tic si isi face dato­ria si com­ba­te rele­le cu rav­na, caci atin­ge betivi, hoti, cur­vari, avor­toa­re, si e mai sim­plu ca sa tre­a­ca aces­tia in bloc, antre­nand tot satul la gre­co, care nu le cer mare lucru…

Ce putem face noi, pre­o­tii, cand curen­tul gene­ral, chiar in ran­dul majo­ri­ta­tii pre­o­ti­lor de aici, este de urma indi­ca­ti­i­le epi­sco­pi­lor, care ei insi­si pro­mo­vea­za ruga­ciu­ni­le cu ere­ti­cii si reco­man­da insis­tent sa nu se apli­ce Sfin­te­le Canoane?

Am fost aten­tio­nati sever ca daca nu ascul­tam de ei, vom pati ca acei 2 pre­o­ti cate­ri­si­ti din Faga­ras, care au fost neas­cul­ta­tori, etc.

Exis­ta in tara asta o Epi­sco­pie unde epi­sco­pii sa tina cu pute­re Sfin­te­le Canoa­ne, sa inter­zi­ca ruga­ciu­ni­le in comun si sa fie dras­tici cu cei care nu-si fac dato­ria? M‑as duce acolo.

Bine­cu­van­ta­rea Dom­nu­lui Iisus Hris­tos sa fie cu voi, cu toti!

Parin­te­le Daniel
________________________________________

Legat de neca­no­ni­ci­ta­tea sfa­tu­ri­lor de la adu­na­rea pre­o­teas­ca- de la Maramures

Pre­a­cu­cer­ni­ce parin­te Daniel,

Cu deo­se­bit inte­res am citit cele rela­ta­te de sfin­tia voastra.
Nu mi s‑a parut nimic inte­re­sant, am sa va remarc un lucru care nu tre­bu­ie ascuns.

Preasfin­ti­tul epi­scop al dvs, cam bate cim­pii, si chiar e bine, cind un om ajun­ge mai milos­tiv decit Dum­ne­zeu, inseam­na ca Dum­ne­zeu rami­ne un idi­ot, iar Sfin­tii care au apa­rat Orto­do­xia cres­ti­na, prin mar­ti­ra­jul lor pro­priu, prin asce­za si mis­ti­ca trai­ta, au fost nis­te retar­dati mental.
Epi­sco­pul tau, este un “ade­va­rat” pas­tor de sufle­te ! Pacat ca are vreo 90 de ani, .….ce rami­ne de mira­re, ca s‑ar putea ca cele rela­ta­te de pre­a­cu­cer­ni­cia voas­tra, sa fie ope­ra PS Ius­tin Sighe­tea­nul, iara­si intre­sant …Dar cel mai inte­re­sant lucru, rami­ne intrea­ga pro­pa­gan­da arde­le­neas­ca, la care mol­do­ve­nii merg ca vite­le la dro­bul de sare, feno­me­nul Necu­la, si Tg Mures-Recea, toc­mai pen­tru fap­tul ca , cle­rul mol­do­ve­nesc le inter­zi­ce cre­din­cio­si­lor lor toc­mai ceea ce epi­sco­pii vos­trii dez­lea­ga cu usurinta.

Sa nu te ins­pai­min­te acest feno­men, pen­tru ca este o migra­re de pros­tie si tim­pe­nie duhov­ni­ceas­ca intre mireni, dintr‑o regiu­ne in alta.
Mol­do­ve­nii cind ajung la voi in Arde­al, si ascul­ta cete­le de lalai­tori cont­zani, se intorc exta­zi­ati in Mol­do­va. “N‑am mai vazut ati­ta cre­din­ta ca la Nicu­la ! Si ca la Recea !”, uitind de fapt ca si pre­o­tul Ioan Iovan, si la Nicu­la- dau Sfin­te­le ca si coc­ta­i­lul la mese­le festive.

Trea­ba lor ! Vor da ras­puns la jude­ca­ta si cei care le-au luat nepre­ga­ti­ti, si cei care le-au dat fara ezi­ta­re (fara rinduiala).
Daca ar fi sa pri­mes­ti un ras­puns orto­dox, as intre­ba un sin­gur lucru: “Pre­feri sa‑i impar­ta­ses­ti ca sa nu tre­a­ca la greco-catolici ?”
‑Sa se duca sana­to­si spre dia­vo­lul, ca ori­cum ai lui sunt .

S‑au pre­feri sa te com­placi in ase­me­nea sta­re de fapt , doar de dra­gul de a rami­ne preot ?
Aici cam pierzi pute­rea de marturisitor.

Ca sa nu ai pacat ina­in­tea Lui Dum­ne­zeu, va dam un sfat:
Tineti pre­dici cla­re, pre­ci­se si tai­oa­se ! Ara­tind exact cu insis­ten­ta, cine meri­ta sa se impar­ta­seas­ca si cine nu ! Primeste‑i la epi­tra­hil, expli­ca-le ca nu au voie, ca toa­te aces­te gre­seli ale lor, de abuz spre Sfin­te­le Tai­ne, duc la dis­tru­ge­rea fami­li­a­la, dis­tru­ge­rea sufle­teas­ca, nere­u­si­ta copi­i­lor in via­ta, pagu­be, scir­be, boli, moar­te, si mul­te alte neca­zuri , pes­te semin­tia nea­mu­lui lor, pina intr-al sap­te­lea neam, ca fina­lul rami­ne iadul cu dia­vo­lii lui, ina­in­te de Sf Impar­ta­sa­nie, expli­cati-le cu cita fri­ca si cu cit cutre­mur, tre­bu­iesc lua­te Sf Tai­ne, iar de nu vor inte­le­ge, sa fie sub pedeap­sa cuvin­tu­lui Scrip­tu­rii, “tilhari si furi de cele Sfinte..”
…”..de n‑ar fi sti­ut pacat nu ar avea, iar acum nu au ras­puns pen­tru paca­tul lor.”

De ce rela­tam acest lucru ? Ca sa inte­le­geti ca pre­ot tinar sau batrin, ca nu aveti abso­lut nici o vina pen­tru fap­tul ca nu vi se per­mi­te, sau ca nu vor sa se indrep­te cre­din­cio­sii dupa legea sfinta.
Cu un mitro­po­lit in per­soa­na IPS Anto­nie, cu doi arhi­e­pi­scopi Andrei si Bar­to­lo­meu, cu doi epi­scopi plini Ioan si Ius­ti­nian, si cu patru epi­scopi vicari , NU SE MAI POATE VORBI DE NESTIINTA legii ortodoxe.
Sunt preasfin­ti­ti pas­tori si vor da sea­ma de necin­sti­rea Tru­pu­lui si Sin­ge­lui Lui Iisus Hristos.

In acest caz, rela­tat la con­fe­rin­ta sfin­ti­ei voas­tre, reie­se clar lip­sa de inte­res duhov­ni­cesc, ceea ce este spe­ci­fic ves­tu­lui roma­nesc, si mai mult, poli­ti­ca de mar­ke­ting bise­ri­cesc care in Arde­al a deve­nit o moda. Cri­te­ri­ul de arpre­ci­e­re a unui sta­ret-sta­re­te , pre­ot de mir sau pro­to­pop, este dupa valoa­rea mili­ar­de­lor inves­ti­te in noi­le laca­se de cult si alte valori patri­mo­ni­a­le bisericesti .
Nu tre­bu­ie sa fii ins­pai­min­tat, cau­ta sa spo­ve­des­ti dupa Sf Litur­ghie, si da-le impar­ta­sa­nie pen­tru mai putin credinciosi.
Stii la ce ne referim .
Nu are rost , sa-ti toci cre­ie­rii si ner­vii de poma­na cu sate de rebeli gre­co-cato­li­ci­ZATI, sau filo-cato­lici, de dra­gul ca ei sa nu-si schim­be religia.

N‑au decit sa ple­ce toti, sa vedem daca in fata Drep­tu­lui Jude­ca­tor, cind va suna trim­bi­ta cea Mare a Sfin­tei si Drep­tei Jude­cati, vor mai putea vicle­nii nos­trii cres­tini necre­din­cio­si si super­fi­ci­ali, la auzul de tunet a Gla­su­lui Lui Hris­tos Dum­ne­zeu, sa aler­ge de la o con­fe­siu­ne la alta?
Cred ca va veni vre­mea cind vor plati cu virf si inde­sat, toa­te nele­giu­i­ri­le facu­te cu buna sti­in­ta si din inca­pa­ti­na­re aler­gind de la un dia­vol la altul in fla­ca­ri­le iadu­lui, slujindu‑I pe fii intu­ne­ri­cu­lui, caro­ra s‑au ara­tat cu ade­va­rat credinciosi.

Sa ne fereas­ca Dum­ne­zeu de ziua aceea !
Spu­ne Sf Ioan Gura de Aur, cu sute de ani ina­in­te, des­pre pre­o­ti si popor: “Feri­ce de pagi­nul ce moa­re cu fap­te de cres­tin, si vai de cres­ti­nul care moa­re cu fap­te de pagin !”
“Mai degra­ba nu s‑ar fi zami­slit in pin­te­ce­le mai­cii sale, sau ar fi putre­zit in pin­te­ce­le mai­cii sale, decit sa se nas­ca un huli­tor ca aces­ta (pro­fa­na­tor de Tai­ne dumnezeiesti) ! ”

Tot Sf Ioan Gura de Aur, spu­ne: “Din 500 de pre­o­ti, nu se va min­tui nici unul, iar dintr‑o 1000 abia 1 se va min­tui. ” (“Impar­ti­rea de Griu”)
Ne mai pas­te fri­ca de bule­ti­ne­le cu 666, si ne ins­pa­min­ta intra­rea in U.E.
Ne ins­pai­min­ta pro­ze­li­tis­mul sec­tar, si adu­na­ri­le ecu­me­nis­te, iar noi sun­tem mai rai ca dra­cii, vor­ba lui Moi­se Ara­pul din Pateric.

Sata­na sta in ini­ma noas­tra, ne‑a intu­ne­cat min­ti­le, ne‑a ingro­sat pati­mi­le, ne-am indo­bi­to­cit mai rau ca necu­vin­ta­toa­re­le, bar­ba­tii si feme­i­le, poar­ta in gura par­ti­le rusi­noa­se, si pre­tind in urma aces­tor neno­ro­ciri dez­as­tru­a­se sufle­tes­ti , ca meri­tam Sf Tai­ne si sun­tem apa­ra­tori ai Ortodoxiei.

Sun­tem cei mai mur­dari necres­tini, cei mai igno­ran­ti apa­ra­tori ai unei reli­gii pli­ne de iubi­re, cei mai pro­fa­na­tori de Duh Sfint, i‑am intre­cum in fap­te rele pe pagini, si indraz­nim sa batem din picior in fata slu­ji­to­ru­lui Lui Dum­ne­zeu, poruncindu‑i cum si cind sa ne dea Sf Taine.
Rusi­ne, rusi­ne, rusine !

Sun­tem ade­va­rati anti­hristi, ade­va­rati lup­ta­tori impo­tri­va orto­do­xi­ei, si pri­mii sabo­tori ai legi­lor orto­do­xe, pro­fa­nin­du-le, cal­cin­du-le, ignorindu-le.
Aceas­ta sa le spui parin­te Daniel, iubi­ti­lor fii duhov­ni­ces­ti si eno­ri­a­si ai parohi­ei pe care o pas­to­ri­ti, si daca nu vor inte­le­ge, sa scri­eti negru pe alb la intra­rea in Sf Bise­ri­ca: “lar­ga este poar­ta ce duce la pier­za­re, si multi sunt cei ce merg pe ea.”

Legat de epi­sco­pul de care ati vor­bit, se vede ca este cam lup in pie­le de oaie.

pre­ot Iulian

Dis­tri­bu­ie:

Un rãspuns la Durerea unui preot ortodox şi un rãspuns pe mãsurã

Lasã un Rãspuns:

Lasă un Răspuns: