Proorociri despre vremurile din urmã (7)
Profețiile Sf. Ioan Maximovici
“Nimeni nu cunoaște ziua aceea, afară de Dumnezeu-Tatăl, dar semnele apropierii ei sunt date și în Evanghelie, și în Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul. Apocalipsa vorbește despre evenimentele sfârșitului lumii și despre înfricoșata Judecată cu precădere în simboluri și în ghicitură, dar Sfinții Părinți au tâlcuit‑o și există o tradiție autentică a Bisericii care ne vorbește și despre semnele apropierii sfârșitului lumii, și despre Judecata de Apoi…
Înainte de sfârșitul vieții pe pământ vor fi tulburare, războaie, frământări civile, foamete, cutremure. Oamenii vor suferi de spaimă, vor muri de așteptarea nenorocirilor (Luca, 21, 26). Nu va fi nici viață, nici bucuria vieții, ci o stare chinuitoare de pierdere a legăturii cu viața. Dar nu se va pierde numai legătura cu viața, ci și cu credința: «Fiul omului, venind, va găsi oare credința pe pământ?» (Luca 18, 8). Oamenii vor fi mândri, vor fi nemulțumitori, vor respinge Legea lui Dumnezeu: alături de pierderea legăturii cu viața, va slăbi și morala. Binele va slăbi și răul va crește.
Despre aceste vremuri vorbește și Sfântul Apostol Ioan Teologul în lucrarea sa insuflată de Dumnezeu, numită Apocalipsa. El însuși mărturisește că ‘a fost în Duh’, ceea ce înseamnă că Însuși Duhul Sfânt era în el când i s‑au descoperit în diferite imagini simbolice destinele Bisericii și ale lumii; de aceea Apocalipsa este o descoperire a lui Dumnezeu. El prezintă destinul Bisericii în chipul unei femei care se ascunde în acele zile în pustie (…)
Vor avea importanță hotărâtoare forțele care pregătesc venirea lui Antihrist… Antihrist va fi un om, iar nu diavolul intrupat. (…) Acel om dorește să fie în locul lui Hristos, să ocupe locul Său și să aibă ceea ce ar trebui să aibă Hristos. El dorește să aibă aceeași putere de fascinație și aceeași stăpânire asupra întregii lumi.
El va primi acea putere înainte de pieirea sa și a întregii lumi. El îl va avea ca un ajutor pe un mag care, prin puterea falselor minuni, îi va împlini toată voia și‑i va ucide pe cei ce nu recunosc stăpânirea lui Antihrist. Înainte de moartea lui Antihrist vor apărea doi drepti, care îl vor da în vileag. Magul îi va omorî și timp de trei zile trupurile lor vor rămâne neîngropate. Aceasta va fi cea mai mare jubilare a lui Antihrist și a tuturor slujitorilor lui. Dar, deodată acei drepți vor învia și toată oștirea lui Antihrist va fi în mare tulburare și se va îngrozi, iar Antihrist va cădea deodată mort, omorât de puterea Duhului.
Dar ce se știe despre omul-Antihrist? Originea lui exactă nu se cunoaște. Tatăl este cu totul necunoscut, iar mama este o femeie stricată care se dă drept fecioară. El va fi evreu din seminția lui Dan. Pentru aceasta avem semn că Iacov, murind, a spus că, printre urmașii săi, “Dan va fi șarpe la drum, viperă la potecă, înveninând piciorul calului, ca să cadă călărețul” (Facerea 49, 17). Aceasta ne indică metaforic că el va acționa prin viclenie și răutate. Ioan Teologul vorbește în Apocalipsă despre mântuirea fiilor lui Israel, că înainte de sfârșitul lumii o mulțime de evrei se vor întoarce la Hristos, dar din șirul semințiilor mântuite lipsește seminția lui Dan. Antihrist va fi foarte inteligent și va ști cum să se poarte cu oamenii. Va fi fermecător și prietenos.… Până la venirea lui Antihrist în lume, venirea lui este deja pregătită. ‘Taina lucrează deja‘ și forțele care‑i pregătesc apariția se luptă, în primul rând, împotriva împărăției legiuite. Sfântul Apostol Pavel spune că Antihrist nu poate apărea până nu va fi îndepărtat ‘cel care o împiedică‘ (II Tesaloniceni 2, 7). Sfântul Ioan Gură de Aur tâlcuiește că ‘cea care o împiedică’ este stăpânirea legiuită cinstitoare de Dumnezeu.
Această stăpânire (Regalitatea) se luptă cu răul. ‘Taina’ (Lucrarea lui Antihrist) care lucrează în lume nu dorește aceasta, nu dorește lupta cu răul prin mijloacele forței: dimpotrivă, ea dorește stăpânirea fărădelegii și când o va obține, nimic nu va mai împiedica venirea lui Antihrist. El nu va fi doar inteligent și fermecător, dar va fi milostiv, va face acte de caritate și fapte bune pentru întărirea stăpânirii sale. Iar când și‑o va întări într-atât, încât îl va recunoaște întreaga lume, atunci își va arăta fața.
Capitala pe care o va alege va fi Ierusalimul, pentru că aici Mântuitorul și‑a descoperit învățătura dumnezeiască și Persoana Sa, aici întreaga lume a fost chemată să guste fericirea binelui și a mântuirii. Dar lumea nu L‑a primit pe Hristos și L‑a răstignit la Ierusalim. În timpul lui Antihrist, Ierusalimul va deveni capitala lumii, care i‑a recunoscut stăpânirea.…
El {Antihristul} va crea condiții de viață Bisericii, îi va îngădui să slujească, va promite că va construi biserici splendide, cu condiția recunoașterii lui ca ‘ființă supremă’ și ca lumea să i se închine. (…) Va fi o apostazie generală și, pe deasupra, mulți episcopi vor trăda credința, iar ca justificare, vor arăta spre starea strălucită a Bisericii. Căutarea compromisului va fi atitudinea caracteristică a oamenilor. Fermitatea mărturisirii va dispărea. Oamenii vor căuta cu asiduitate să-și motiveze căderea, iar răul, ca o moleșeală malignă, va susține această stare generală. Oamenii vor avea obișnuința lepădării de dreptate, a dulceții compromisului și a păcatului. (…)
Antihrist va îngădui oamenilor totul, numai ca ei „căzând în fața lui, să i se închine“. Nu este o atitudine nouă față de oameni: și împărații romani erau gata să le redea libertatea creștinilor cu condiția ca ei să le recunoască divinitatea și suprema putere divină și îi chinuiau doar pentru că ei mărturiseau că „Domnului Dumnezeului tău să te închini și Lui Singur să‑i slujești” (Matei 4, 9–10).
Întreaga lume i se va supune și atunci el își va descoperi fața și ura față de Hristos și de creștinism. Sfântul Ioan Teologul spune că toți cei ce i se vor închina vor avea un semn pe frunte și pe mâna dreaptă. Nu se știe dacă aceasta va fi cu adevărat un semn pe trup sau este o exprimare simbolică a faptului că oamenii vor recunoaște și cu mintea necesitatea închinării la Antihrist și că întreaga lor voință îi va fi supusă. (…)
Proorocul Daniel, vorbind despre Judecata de Apoi, povestește despre un Bătrân Judecător așezat pe tron, în fața căruia este un râu de foc. Focul este elementul curățitor. Focul mistuie păcatul, îl arde și dacă păcatul s‑a altoit de sufletul omului, atunci îl mistuie și pe om. Acest foc se va aprinde înlăuntrul omului: văzând Crucea, unii se vor bucura iar alții vor cădea în disperare, se vor tulbura, se vor îngrozi. Astfel, oamenii se vor despărți dintr‑o dată: în relatarea evanghelică unii se așează la dreapta, în fața Judecătorului, iar alții la stânga: i‑a despărțit conștiința. Însăși starea sufletească a omului îl aruncă într‑o parte sau în cealaltă, la dreapta sau la stânga.
Lasã un Rãspuns:
Un rãspuns la Proorociri despre vremurile din urmã (7)